Blokker in de verkoop: kunnen we ook zonder?
Antiaanbakpannen, bewaardozen, strijkplankhoezen of een waterkoker. Wie komt er niet eens voor een huishoudboodschap bij de Blokker? Maar de verlieslijdende keten staat nu in de verkoop. Zouden we de keten missen als-ie uit het straatbeeld verdwijnt?
De winkelketen met het oranje logo is niet uit het straatbeeld weg te denken. Al 130 jaar is de Blokker de plek waar je komt voor een nieuwe staafmixer of zwabber. Maar voor hoelang nog? De 400 winkels en 4000 medewerkers staan nu zelf in de etalage. Grote winkels, verkeerde strategie en wisselingen in de top hebben er volgens Jan Braaksma, redacteur retail van het FD voor gezorgd dat de keten in zwaar weer zit. "De vorige eigenaren hebben de boot gemist door online verkoop veel te lang uit te stellen. Ze proberen dit bij te sturen maar dat is nu te laat", zegt Braaksma, tegen Editie NL.
"Ook hebben ze bijvoorbeeld Sarah Jessica Parker van Sex And The City gebruikt voor reclames, maar spreekt dat de klant aan?"
Al die verkeerde keuzes hebben er mede voor gezorgd dat de keten nu in de verkoop gaat. Maar is er nog wel een toekomst voor Blokker? "Partijen die het momenteel heel goed doen verkopen juist hele dure, of juist hele goedkope producten. V&D en BCC zaten daar allebei net als Blokker tussenin en die hebben het ook niet gered", zegt Braaksma.
'We kunnen ook zonder BCC en Big Bazaar'
Dat Blokker over 130 jaar nog steeds in de winkelstraat te vinden is, is volgens hem dan ook geen gegeven. "Als een winkel wegvalt, springt er wel een andere keten in het gat. We kunnen ook zonder BCC en Big Bazaar dus we kunnen ook zonder Blokker."
De keten moet volgens Braaksma opnieuw uitvinden waarom mensen naar Blokker gaan. "Ook de hoeveelheid en grootte van de winkels moeten ze heroverwegen. Misschien moeten ze wat winkels sluiten." Hij denkt niet dat Blokker helemaal kansloos is. "Jarenlang is Blokker er wel gewoon geweest dus íets heeft wel gewerkt."
Edwin Bogaers, operationeel manager van Blokker regio West Brabant en Zeeland heeft goede hoop dat het oranje logo over 130 jaar nog wél in het straatbeeld te zien is. "Als je terug naar de basis gaat, dan kan je bij ons alles vinden wat je voor het huishouden nodig hebt", zegt hij tegen Editie NL. "Door de jaren heen is er veel in het assortiment bijgekomen en hebben we ook van veel weer afscheid genomen maar alles wat je voor het huishouden nodig hebt is gebleven."
"We bestaan nu bijna 130 jaar. Het is een winkel die niet uit het straatbeeld weg te denken is. Hopelijk gebeurt dat dus ook niet."