Onderzoek Consumentenbond

Reisaanbieding klopt vaak niet: soms honderden euro's verborgen kosten

·Aangepast:
© Getty ImagesReisaanbieding klopt vaak niet: soms honderden euro's verborgen kosten
RTL

Wie voor een prikkie naar Portugal wil of voor een koopje naar Kos komt vaak bedrogen uit. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat aanbiedingen van reisaanbieders zelden blijken te kloppen. Bij sommige aanbieders klopt zelfs geen enkele aanbieding.

Verborgen schoonmaakkosten, havengelden of servicekosten. De consumentenbond onderzocht 250 reisaanbiedingen van tien verschillende reisorganisaties. Wat blijkt? Bij twee derde van de aanbiedingen verandert de prijs van de reis tijdens of na het boeken. En dat terwijl reisorganisaties wettelijk verplicht zijn om eerlijk te zijn over de prijzen. "Alle onvermijdbare kosten moeten in de aanbieding zitten", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond tegen Editie NL. 

Geen lokkertjes

"De prijs moet ook daadwerkelijk te boeken zijn, een reisorganisatie mag geen lokkertjes gebruiken." Soms gaat het om een klein beetje toeristenbelasting. Maar de consumentenbond stuitte ook op servicekosten van ruim 400 euro die nog boven op de prijs voor een cruise kwamen.

Aanbiedingen onder de loep:

De Consumentenbond controleerde of in totaal 250 reisaanbiedingen van 10 verschillende aanbieders te boeken waren voor de geadverteerde prijs. 

  • Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte geen enkele aanbieding. 
  • Bij The Travel Club was de prijs van 8 procent van de onderzochte aanbiedingen ook de uiteindelijke prijs. 
  • Bij TUI was dat 16 procent, bij Dé VakantieDiscounter 26 procent en bij FTI iets meer dan de helft. 
  • Bij ANWB Reizen (72 procent), Sunweb (72 procent) en Corendon (92procent) was de prijs in de aanbieding het vaakst wél te boeken voor die prijs.
     

Bron: Consumentenbond

Maar dat gebeurt dus nog wel. Vorig jaar deed de Consumentenbond ook al onderzoek naar de reisaanbiedingen. Toen bleek 83 procent van de aanbiedingen niet te kloppen. "Er is een lichte verbetering te zien maar we hadden gehoopt dat het nu beter zou zijn", gaat Ven der Staak verder. "Bij sommige aanbieders klopt het bedrag in geen enkel geval. Dat is toch wel bijzonder."

Teleurstellend

"Wij hebben het afgelopen jaar een aantal zaken voorgelegd aan de Reclame Code Commissie en die stelde ons steeds in het gelijk. En ook toezichthouder ACM waarschuwde de reisaanbieders. Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend."

'Albanië niet bepaald een Disneyland', maar wel populair voor vakanties
Lees ook

'Albanië niet bepaald een Disneyland', maar wel populair voor vakanties

De consumentenbond gaat nu stappen ondernemen tegen de aanbieders. "We hebben de reisaanbieders een brief gestuurd, ze krijgen nog twee weken de tijd om de prijzen aan te passen en anders gaan we ze dagvaarden."

Misleidende aanbiedingen melden

Consumenten die tijdens het boeken van een reis worden geconfronteerd met bijkomende kosten kunnen volgens Van der Staak zelf niet veel doen. "Ze kunnen het wel bij ons melden. We kunnen namelijk niet alles controleren maar hoe meer signalen we hebben hoe meer we kunnen."

Vond je dit artikel leuk? Klik dan hier om meer van Editie NL te lezen. Volg ons ook op Instagram en Facebook

Lees meer over
Editie NL Link in bioVakantieGeldVakantiegeldConsument