'High tech'

Treinreizen tussen dozen met appels of trossen tomaten: 'Beloftevol'

·Aangepast:
Treinreizen tussen dozen met appels of trossen tomaten: 'Beloftevol'
RTL

Treinreizigers opgelet: over een paar jaar zit je misschien wel in de trein tussen dozen met appels, of trossen tomaten. Tenminste, als dat aan onderzoekers van de TU Delft, TNO ligt en Royal HaskoningDHV ligt. Zij hebben een plan opgesteld om naast passagiers nu ook goederen te vervoeren in de treinen van de NS. Maar hoe haalbaar is dit plan nou eigenlijk?

Op verzoek van de Tweede Kamer hebben onderzoekers van de TU Delft, TNO, en adviesbureau Royal HaskoningDHV uitgezocht of het vervoer van mensen en goederen in de daluren gecombineerd kan worden in de NS-treinen. Het zou dan gaan om licht goederenvervoer in sprinters en nieuwe intercity's tijdens de daluren. 

"Het plan is nog ingewikkeld", zegt Wijnand Veeneman, hoogleraar infrastructuur aan de TU Delft, tegen Editie NL. "Wat je je hierbij kunt voorstellen: een vrachtwagen levert karretjes af met goederen bij het station in Nijkerk. Deze automatische karretjes rijden naar de trein en de trein rijdt dan naar een ander station. Eenmaal aangekomen bij het station rijden de karretjes naar de winkel en vervolgens gaan ze weer terug de trein in." 

In andere landen wordt ook al gereisd met treinreizigers en goederen. "In Zwitserland hebben ze een postbusdienst met pakketjes. Er zijn ook internationale voorbeelden. Denk aan een trein naar Milaan, die bestaat deels uit goederen, deels uit personen. Al is het plan in Nederland wel een tandje meer hightech."

Het plan is veelbelovend. Volgens de onderzoekers wordt er momenteel in de daluren slechts 30 procent van de treincapaciteit gebruikt. Door het toevoegen van goederenvervoer buiten de spits kan dit oplopen tot 58 procent. Ook scheelt dat zo'n 6,5 miljoen vrachtwagenladingen per jaar.

'Treinreizen vlak voor en na spits moet 40 procent goedkoper'
Lees ook

'Treinreizen vlak voor en na spits moet 40 procent goedkoper'

Strenge veiligheidseisen

Om dit allemaal te kunnen realiseren moet er met veel verschillende dingen rekening worden gehouden. "Details kunnen heel lastig zijn. Hoe gaat het met de lift bijvoorbeeld? De gedachte is ook: hoe duur is het? Is er een business case van te maken? Er zijn allemaal dingen die ervoor zorgen dat zo'n karretje prima in bijvoorbeeld een Amazon loods kan rondrijden, maar niet op een perron. De veiligheidseisen zijn streng", legt Veeneman uit. 

Ook moet er goed worden nagedacht over de plek in de trein waar de karretjes kunnen staan. "Er moet slim worden omgegaan met de ruimte. Je zou bijvoorbeeld de ruimte voor de fietsen op een andere manier kunnen gebruiken."

Reizigers eerst

Woordvoerder van de NS Erik Kroezen laat weten het onderzoek interessant te vinden. "Dit is een eerste verkennend onderzoek en dat laat zien dat het organiseren van licht goederenvervoer binnen het huidige reizigersvervoer een interessante gedachte is." 

Tegelijkertijd roept het onderzoek ook bij de het spoorbedrijf veel vragen op. "NS is er in de eerste plaats voor de reizigers. Dat betekent dat de reiziger nooit een nadeel zou mogen ondervinden als er in de toekomst ook pakketjes worden mee-vervoerd. Juist de impact op betrouwbaarheid, stiptheid en veiligheid voor de reiziger moet volgens de onderzoekers nog onderzocht worden en daar zit voor NS juist de essentie."

Hoopvol

Reizigers hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken dat ze op korte termijn al tussen de bananen of een pakketje van Coolblue moeten reizen. "De conclusie is wel beloftevol, maar dit gebeurt niet al over vijf jaar.Eerder over een jaar of tien.", laat hoogleraar Veeneman weten. 

Lees meer over
Editie NL Link in bioTreinenGoederenvervoer