Sterft de schakelauto uit? 'Zelfs Porsche en Ferrari hebben automaat'
Vroeger vonden sommigen het suf om in een automaat te rijden, maar nu kunnen veel mensen niet meer zonder. Uit nieuwe cijfers van BOVAG blijkt dat een ruime meerderheid van de nieuwe auto's in Nederland, in het eerste kwartaal, automaat is. Toch kiezen sommige mensen nog voor de ouderwetse pook.
In het nieuwe kwartaal was twee derde van de nieuwe auto's in ons land een automaat. Slechts 26 procent is nog handgeschakeld. Vorig jaar was dat nog 32 procent.
'Al langer gaande'
"Het is een trend die al langer gaande is", zegt Lars Krijgsman van Autoweek, het platform dat de cijfers publiceerde.
Dat heeft met het aanbod te maken, zegt Krijgsman. "Steeds meer auto's zijn elektrisch en die hebben geen handbak. Verder zie je een verschuiving van de schakelauto naar hybride voertuigen en daar zit ook vaak een automaat in. Het gevolg is dat het aantal handgeschakelde auto's afneemt."
Liefhebbers van de handbak
Toch zijn er nog mensen die juist graag in een handgeschakelde auto rijden, denkt Rowan Slingeland van Autobedrijf Boonstoppel Jr. "Dat zijn mensen die wat te doen willen hebben tijdens het rijden, die willen lekker schakelen", denkt Slingeland. "Denk ook aan het sportieve rijden dat je met een handgeschakelde auto kan. Die sportieve rijders willen zelf bepalen op wat voor toeren ze rijden en wanneer ze schakelen."
Een stukje controle dus. Maar soms is het schakelen met de hand ook om praktische redenen een betere keuze, bijvoorbeeld voor wie op vakantie gaat naar de bergen. "Als je bijvoorbeeld een berg afrijdt, dan moet je met een automaat veel remmen en dan worden de remmen bloedheet", legt Slingeland uit. "Met een handgeschakelde auto kan je terugschakelen, waardoor je dat niet de hele tijd hoeft te doen."
Caravanrijders en prijsverschillen
En dan zijn er nog de caravanrijders. "Mensen die een caravan rijden kiezen vaak nog voor een handgeschakelde transmissie." Dat heeft te maken met het trekvermogen, dat is vaak hoger bij handgeschakelde voertuigen. "De caravans van tegenwoordig zijn vaak wat luxer uitgevoerd, waardoor je al snel aan de 1500 kilo komt. Dat red je lang niet met elke automaat."
Mogelijk speelt ook het prijsverschil voor sommige mensen mee, denkt Krijgsman van Autoweek. "Vaak zijn handgeschakelde auto's toch iets goedkoper dan auto's met een automaat. Mensen zijn dan toch geneigd om een handbak te nemen."
Stoffig imago
Dat auto's met een automaat nu de overhand beginnen te krijgen, staat haaks op het stoffige beeld dat men er vroeger van had. "Toen had je het idee dat mensen niet zo goed konden rijden. Ook had de automaat echt nadelen: hij schakelde langzamer en was minder zuinig", zegt Krijgsman. "Inmiddels is dat niet meer zo. Tegenwoordig hebben zelfs Porsches en Ferrari's een automaat."