Vanaf 1 juni

Amsterdam gaat flitsen op 30-wegen: 'Voelt vreselijk langzaam'

Door Editie NL··Aangepast:
© ANPAmsterdam gaat flitsen op 30-wegen: 'Voelt vreselijk langzaam'
RTL

De tijd om te wennen aan de 30-wegen in Amsterdam is binnenkort voorbij. De hoofdstad gaat namelijk in een pilot in samenwerking met het Parket Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (Parket CVOM) flitspalen plaatsen. Daardoor kan iedereen die te hard rijdt vanaf 1 juni een boete een boete op de mat verwachten. Hoe lastig is het om je aan 30 km/u te houden?

De pilot wordt georganiseerd vanuit het Parket CVOM. "Er zijn vier locaties waar al flitspalen stonden, die worden nu ingesteld op 30km/u", vertelt Marloes van Kessel van het Parket CVOM aan Editie NL. "Daar komen drie flexflitsers de komende maanden bij. Daarna kijken we naar wat er binnenkomt: is het zinvol? Wordt er veel in beroep gegaan?"

Het is niet zomaar dat de pilot nu ingaat. "We zien dat steeds meer gemeenten, zoals Rotterdam en Utrecht hun wegen van 50 naar 30 terugbrengen. Wanneer dit steeds meer gebeurt, wordt de behoefte om te handhaven ook groter."

Vooronderzoek

Amsterdam wilde al veel langer handhaven op de 30-wegen, maar dit werd afgeraden door het Parket CVOM. "Wij zeiden: 'Dat moet je niet meteen doen'", legt Van Kessel uit. "Laten we eerst de weginrichting aanpassen en eerst in beeld brengen waar er moet worden geflitst. Wordt er wel echt te hard gereden?" De bestaande flitspalen langs de weg legden de snelheid wel al vast, maar ze beboetten niet. Nu uit het vooronderzoek blijkt dat inderdaad een hoop mensen moeite hebben met 30 km/u aanhouden, is het tijd voor de volgende stap. 

Campagne over belang autogordel: waarom doen mensen hem niet om?
Lees ook

Campagne over belang autogordel: waarom doen mensen hem niet om?

Het overtreden van de snelheid hoeft echter geen bewuste keuze te zijn. “30 km/u rijden is echt een opgaven voor veel mensen”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen tegen Editie NL. “Zeker op bepaalde wegen die eerst een 50-weg zijn geweest.” 

“Daarbij voelt het aan als vreselijk langzaam. In een druk gebied is het niet zo erg en niet heel lastig want dan kan je niet eens harder. Dan wordt het meteen onveilig als je dan harder gaat.”

Hoe langzamer, hoe lastiger

In een rustig gebied is dat anders. “Dan is het wel echt een opgave”, zegt de verkeerspsycholoog. “Vooral bij een bredere weg moet je jezelf actief in de gaten houden, anders ga je al snel te hard. Het voelt namelijk echt als héél langzaam.”

Dit zou daarom nog eens slecht uit kunnen pakken voor een hoop automobilisten. “Ik denk dat dit gaat leiden tot heel veel snelheidsovertredingen”, gaat Tertoolen verder. “Je gaat nooit precies die snelheid rijden, want hoe langzamer je mag, hoe lastiger het is om precies die snelheid te rijden.”

Meetcorrectie

Volgens de verkeersexpert is ook de marge die wordt gehanteerd voor de snelheidsboete. “Normaal gesproken geldt er een 10 procent marge bij snelheidsboetes, waardoor je op een 100-weg bijvoorbeeld tot 110 km/u mag rijden zonder dat je een boete krijgt. Tenzij ze het anders geregeld hebben is die 10 procent op een 30-weg absurd weinig. Als je nog tussen 30 en 40 zou mogen rijden zonder boete te krijgen, dan is het enigszins te doen. Maar zo niet, dan krijgt het alle kenmerken van automobilisten pesten.”

Maar het Parket CVOM stelt automobilisten gerust. "Je wordt niet meteen bij 31 km/uur beboet", vervolgt Van Kessel. Door meetcorrectie en marge, zouden automobilisten in theorie tot 37 km/u kunnen rijden op de 30-wegen zonder beboet te worden. Al verschilt de meetcorrectie wel per auto. "Dus ik stel niet voor dat iedereen standaard 37 gaat rijden. 34 is dan wel de ondergrens, maar er zit in ieder geval wat speling in."

Snelheid aanvoelen

Een belangrijke voorwaarde om legitiem te handhaven op de betreffende wegen is dat de inrichting moet voldoen aan de snelheid. "De grote doorgaande weg voelt niet als 30 km-weg, omdat die natuurlijk eerst een 50-weg is geweest", vervolgt Van Kessel. "Dan houden boetes geen stand bij de rechter. Daarom hebben we de bebording aangepast en bloembakken geplaatst om de weg optisch te versmallen. Je moet immers wel vóelen: ik mag hier maar 30."

Vond je dit artikel leuk? Klik dan hier om meer van Editie NL te lezen. Volg ons ook op Instagram en Facebook

Lees meer over
VerkeerVerkeersboeteEditie NL Link in bio