Populaire fritessaus van McDonald’s tijdelijk in knijpfles verkrijgbaar: 'Ik trap er ook in'
De bekende fritessaus van McDonald's is sinds gisteren tijdelijk in een knijpfles beschikbaar. Een paar klikken in de app van de fastfoodgigant en je kunt de fles meenemen naar huis. Maar waarom heeft iedereen het erover? "De wereld is al verrot genoeg, dit is juist leuk nieuws."
McDonald's frietjes zonder de fritessaus zijn voor veel mensen een beetje zoals appeltaart zonder slagroom: ze kunnen nauwelijks zonder elkaar. Het gele sausje kun je via de app bestellen voor €3,50. Maar, waarschuwt McDonald's, op is op.
Culinair schrijver Susan Aretz heeft het flesje een uur geleden gekocht. "Dit is zó kenmerkend, ik moest hem wel hebben." Het sausje mag je één keer per 15 minuten via de app bestellen. "Ik bestelde ondertussen maar een milkshake en een espresso en na een kwartiertje kocht ik gelijk nog maar een knijpfles."
Fear Of Missing Food
Volgens Aretz kiest de fastfoodketen voor slimme marketing. "Limited edities doen iets met mensen. Ik trap er ook in, want ik kan de saus ook zelf maken, maar ik wilde deze per se."
De culinair schrijver stelt dat veel mensen het over de saus hebben, omdat 'ie maar beperkt verkrijgbaar is en er daardoor een soort hebberigheid wordt geactiveerd in onze hersenen. "Iedereen wil er toch een beetje bij horen. Normaal hebben mensen 'FOMO' (Fear Of Missing Out, oftewel de angst om iets mis te lopen), maar in dit geval gaat het om 'Fear Of Missing Food.'"
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook consumentenpsycholoog Patrick Wessel benadrukt de kracht van schaarste als het gaat om goede marketing. "Het brein gaat er namelijk vanuit dat iets waardevol is als er weinig van is." 'Op is op', 'tijdelijk verkrijgbaar' of 'beperkt beschikbaar': deze termen kunnen onze hersenen triggeren, waardoor we het product graag willen hebben. "Want als je nu niet toeslaat, kun je het later niet meer krijgen."
Volgens Wessel moet het wel gaan om merken met een positieve associatie en kan dus niet elk willekeurig merk hopen dat een tijdelijke aanbieding tot een hype leidt. "Bij een bekend merk heb je ook een beetje het gevoel dat je een verzamelitem hebt weten te bemachtigen. En op sociale media krijg je dan van anderen te horen hoe lekker het is, waardoor het item nog populairder wordt."
De kracht van sociale media
Ook in het verleden toonden restaurants en fastfoodketens aan dat de kracht van sociale media niet mag worden onderschat. "Je zag het ook bij FEBO-merchandise met slippers en sokken", vertelt culinair schrijver Aretz. En ook voor restaurants zoals Chun Café en Fabel Friet in Amsterdam staan bijna dagelijks rijen vol toeristen die via TikTok en Instagram hebben gehoord dat ze erheen moeten. "Mensen willen er een beetje bij horen."
Aretz snapt de aandacht rondom de knijpfles, maar verwacht dat 'ie snel weer voorbijgaat. "De wereld is al verrot genoeg, dit is juist leuk nieuws. Maar morgen is er weer een andere hype."