Waarom zo duur?

Hamsteren op vakantie? Supermarkten in het buitenland veel goedkoper

·Aangepast:
© Getty ImagesHamsteren op vakantie? Supermarkten in het buitenland veel goedkoper
RTL

'Hamsterweken, 'eentje extra weken' of 'eurodeals'. De aanbiedingen vliegen ons in de supermarkt om de oren. Maar zelfs al is er een actie, dan nóg betalen we in Nederland volgens de Consumentenbond meer voor onze boodschappen dan elders in Europa. Waarom is dat? "Je koopt ook een emotie."

Drie pakken vaatwastabletten halen, twee betalen. Goeie deal zou je denken, maar niet dus. Want ook al betaal je minder dan de adviesprijs, dan nog betaal je te veel. De Consumentenbond zocht uit hoeveel er in andere landen in Europa voor merkproducten wordt betaald. En dat blijkt een stuk minder. Zo ben je in Spanje 26 procent minder kwijt voor je boodschappen en in Duitsland en Frankrijk zelfs 29 procent. "Soms betaal je in Nederland nog veel meer voor een product, ook al is het in de aanbieding", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen Editie NL. "Nivea zonnebrand bijvoorbeeld, die is hier met 50 procent korting nog steeds duurder dan de normale prijs in Duitsland."

Spinaziecrisis in de supermarkt: 'De grond is te nat'
Lees ook

Spinaziecrisis in de supermarkt: 'De grond is te nat'

Waarom de prijzen in onze supermarkt zoveel hoger zijn dan in andere landen komt volgens retailexpert Tom Kikkert doordat we in Nederland zo gek zijn op aanbiedingen. "De concurrentie in Nederland is erg groot, we hebben ontzettend veel supermarkten die dicht bij elkaar liggen", zegt hij tegen Editie NL. 

Kopen is emotie

"Daardoor moeten ze moeite doen om klanten te lokken en dat lukt met aanbiedingen want daar zijn we als consument heel gevoelig voor." Al zijn we daar volgens hem wel in doorgeschoten. "Dat zeggen de supermarkten zelf ook." Maar ermee stoppen is ook geen optie. "We kopen niet alleen de prijs", gaat hij verder. "Kopen is ook een emotie. Als iets heel goedkoop is', gaan we meteen twijfelen aan de kwaliteit en iets met korting kopen geeft ons ook het gevoel dat we geluk hebben gehad."

Professioneel koopjesjager Iris Newman geeft op Instagram budgettips onder de naam One Broke Girl en erkent dat gevoel. "Het lijkt echt in onze aard te zitten dat we koopjes willen hebben, daarin zijn we een beetje doorgeslagen. Het geeft ons een 'dopamineshot'."

Op=op

Terwijl we eigenlijk volgens haar normaal gewoon bedonderd worden. "Mensen denken dat ze een goede deal hebben gescoord terwijl ze normaal gewoon het dubbele betalen. De 1+1 prijs is bij drogisterijen 'echte' prijs." Ze raadt aan om vooral houdbare producten in de aanbieding in te slaan. "En let goed op acties waarbij staat 'op=op, dan weet je dat je echt een goede deal hebt."

Lees meer over
ConsumentenbondSupermarktEditie NL Link in bio