Wibra opent driehonderdste winkel: 'Proberen imago te veranderen'
Zie je in een winkelstraat een Action en een Zeeman, dan is de kans groot dat je ook een Wibra tegenkomt. De discounter opent volgende week het driehonderdste filiaal en is daarmee niet meer weg te denken uit het straatbeeld. "Het is heerlijk betaalbaar."
In Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam opent volgende week Wibra-filiaal nummer 300. Daarmee komt de keten in de buurt van de ruim 400 Action- en Zeemanwinkels die er in ons land zijn.
Het succes van de budgetwinkels komt volgens retailexpert Tom Kikkert doordat ze slim inspringen op trends. "Vooral trends die heel lang mee kunnen", zegt hij tegen Editie NL. "Daardoor hou je klanten langere tijd vast. Daarnaast hebben ze hele goede aanbiedingen."
Bovendien weet de keten volgens Kikkert goed wie er komt winkelen. "Ze weten heel goed wat hun doelgroep wil, daarom hebben ze vaak acties die erg opvallen zoals hele goedkope sneakers of een goedkope trouwjurk. Dat zie je nergens anders."
'Wibra-influencer'
Dat ziet ook de officieuze 'Wibra-influencer' van Nederland, Jeltje van der Pol. Zij plaatst op Instagram video's van betaalbare mode die ze shopt bij winkels als Scapino, Zeeman en Wibra. "Ik kan bij Wibra uren door de rekken neuzen", zegt ze tegen Editie NL. "Ze hebben hele leuke mode voor elke vrouw. En het is heerlijk betaalbaar." Zo is het duurste product in de winkel een jas van 30 euro. "Het zit goed en de kwaliteit is goed. Ik ben fan."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Van der Pol komt er openlijk voor uit dat ze fan is van de budgetketen. Maar Wibra heeft volgens marketing- en communicatiemanager Sander Span ook andere tijden gekend. "Onze winkels hebben heel lang te maken gehad met heel veel vooroordelen. We zijn nu een aantal jaar bezig het imago van Wibra te veranderen. Van stoffig en oubollig naar iets meer van deze tijd."
Dat gebeurt onder meer met stylistes zoals Van der Pol. "We willen daarmee gemiddelde Nederlandse vrouwen laten zien dat je voor fijne prijs leuke en modieuze kleding kan kopen."