Uitstootvrije zones grote steden

Dieselauto-eigenaren twijfelen: verkopen of niet? 'Sommige busjes leveren 8000 euro op'

Door Editie NL··Aangepast:
© Sabine JoostenDieselauto-eigenaren twijfelen: verkopen of niet? 'Sommige busjes leveren 8000 euro op'
RTL

Vanaf 1 januari 2025 zijn dieselbusjes niet meer welkom in de binnensteden van veertien grote gemeenten. Dit besluit, ondanks protesten van ondernemers en een motie van de VVD om het verbod uit te stellen, dwingt veel eigenaren van oude bedrijfswagens tot een keuze: wat doe je met je oude dieselbus en wat kost een nieuwe elektrische variant?

Marco Stroet is ondernemer en rijdt al vijftien jaar rond in een dieselbus, maar binnenkort mag hij daar waarschijnlijk de stad niet meer mee in. "Ik word nu gedwongen om afscheid te nemen van mijn bus omdat ik er straks niks meer aan heb", vertelt hij. De bus wordt in november nog gekeurd, maar Marco twijfelt of hij het risico moet nemen. "Neem ik de gok dat ik een paar jaar door mag, of stop ik ermee? Opkopers bieden rond de €3500, maar ze willen wel eerst foto’s van de buitenkant zien", legt hij uit.

Van Nederland naar Oost-Europa

Oude dieselbusjes worden steeds minder gewild in Nederland. "In Nederland willen we ze eigenlijk niet meer, omdat het oudere auto’s zijn met risico’s", zegt Jurrian van de Weerd, eigenaar van Dutch Vans, een groothandel in bedrijfswagens.

Gelukkig is er nog een markt voor deze oude dieselbusjes, weet Van de Weerd, verkoper bij Dutch Vans. "Wij ruilen oude bussen in van bedrijven die een nieuwe aanschaffen. Die verkopen we door naar Oost-Europa of soms naar Frankrijk of Ghana", vertelt hij. "De prijzen variëren, afhankelijk van het bouwjaar en de staat van de auto. Sommige busjes leveren nog 1500 euro op, anderen wel 8000 euro. Het hangt af van de kilometerstand en de opties van de auto, zoals airco."

Ook na 2030 nog nieuwe benzine- en dieselauto's te koop
Lees ook

Ook na 2030 nog nieuwe benzine- en dieselauto's te koop

Volgens autojournalist Werner Budding is de verschuiving van diesel naar elektrisch logisch. "Zodra de regels veranderen, verandert het economisch model. Als iets niet meer mag, verdwijnt het vanzelf", legt hij uit. Elektrische voertuigen hebben voordelen, benadrukt Budding: "Elektrische auto’s zijn stil, krachtig en goedkoper om te rijden. Bovendien vergen ze minder onderhoud omdat er geen vloeistoffen in gaan. Dat scheelt ontzettend veel geld."

'Vieze vervuilende stadsbussen'

Hij begrijpt dat het voor sommige ondernemers lastig is, maar ziet voordelen voor mensen die in de stad wonen. "We moeten door de zure appel heen bijten. Vroeger hadden we ook hele vieze vervuilende stadsbussen; daarvan zijn we ook blij dat die niet meer rondrijden in de stad."

Maar wat kost het als je afscheid moet nemen van je dieselvoertuig en een elektrische auto of bus moet aanschaffen? "Ik ken aannemers die 60.000 euro in een nieuwe elektrische wagen hebben gestoken", zegt Marco Stroet. Maar die prijzen verschillen. Zo kun je voor ongeveer 28.000 euro een nieuw elektrisch busje van Renault krijgen, terwijl je voor een busje van Mercedes minimaal 40.000 euro kwijt bent. Kies je voor een tweedehands busje, dan kan dat de helft schelen.

Stroet snapt de nieuwe regels, maar baalt van de onduidelijkheid die nu wordt gecreëerd. "Ik ben voorstander van uitstootvrije auto’s, maar nu zegt het kabinet dat we het toch niet gaan doen. Dat zorgt voor ongemak."

Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?

Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier. 

Lees meer over
Editie NL Link in bioElektrisch rijdenElektrische auto