Gefeliciteerd! Je hebt (toch niet) gewonnen: NS geeft per ongeluk duizenden diners weg
Een luxe vijfgangendiner voor 6 personen, thuis bereid door een chef-kok. Duizenden deelnemers van een winactie van de NS werden afgelopen weekend lekker gemaakt met deze prijs. Maar helaas wordt het op een houtje bijten in plaats van in een amuse. Want het bleek om een technische fout te gaan. Weg feest, weg diner. Maar wat zijn je rechten als je per abuis iets wint?
Margje was door het dolle heen toen ze afgelopen weekend een mail kreeg van NS, ze was in de prijzen gevallen. "Ik doe al de hele maand enthousiast mee met de Wintercity-actie van NS", zegt ze tegen Editie NL. Deze actie voor abonnees is een soort adventskalender waarbij reizigers elke dag een bedankje krijgen of iets kunnen winnen. "Ik was zo blij toen ik las dat ik had gewonnen. We zouden een privé-chef aan huis krijgen, wat een luxe. Ik begon meteen te bedenken wie ik allemaal uit zou nodigen."
'Klopt dit wel?'
Maar toen de feestvreugde iets gezakt was begon ze ineens te twijfelen. "Ik dacht: klopt dit wel? Ik heb deze actie helemaal niet voorbij zien komen." En haar voorgevoel bleek te kloppen. De mail was foutief naar duizenden mensen verstuurd. Stiekem hoopt ze nog op een leuke compensatie. "Bijvoorbeeld van de chef van smullers."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook Marina Ebbers kreeg een worst van de NS voorgehouden. "De vreugde was maar van korte duur." Al kan ze er ook wel om lachen. "Diegene die de mail verstuurde mag wel bij ons komen eten en uithuilen."
'Heel vervelend'
Volgens woordvoerder Erik Kroeze van NS is het allemaal een vervelende technische fout. "Mensen hebben een mail gekregen van iets waar ze niet aan meededen", zegt hij tegen Editie NL. De deelnemers zouden een Steden App winnen, maar kregen per ongeluk een mail met daarin een prijs van de volgende dag. "We hebben een excuus gestuurd en mensen alsnog de Steden App gegeven. Het is heel vervelend maar we kunnen dit niet herstellen. We kunnen niet duizenden mensen een vijfgangendiner geven of een vergelijkbare compensatie."
Maar heb je eigenlijk recht op compensatie als je per abuis een prijs wint? Volgens consumentenrecht-advocaat Floris van der Weijden van BrandMR ligt dat aan de kleine lettertjes. "In een overeenkomst kunnen bijvoorbeeld fouten staan, zoals een verkeerde prijs, een extra komma of een nul te veel of te weinig." Stel je voor: een LCD-tv die normaal 2000 euro kost, maar in plaats daarvan staat er 1900 euro op de website. "Als je die tv dan koopt, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de prijs niet onjuist is, want het is nog steeds een legitieme prijs. Maar stel nu dat de tv voor 20 euro wordt aangeboden, dan mag je eigenlijk niet automatisch aannemen dat dat klopt. Sommige dingen lijken gewoon te mooi om waar te zijn."
Foutje mag
In het geval van de gewonnen prijs heeft NS snel gehandeld. "Er staat in de algemene voorwaarden dat er maar één winnaar zou zijn. Natuurlijk wist je niet dat je samen met 6000 andere mensen 'gewonnen' had. Als gedupeerde kom je dan van een koude kermis thuis. Gelukkig hebben ze snel gecorrigeerd, en dat maakt het verhaal een beetje anders. Je hebt geen schade geleden en waarschijnlijk weinig negatieve gevoelens ervaren, want de actievoorwaarden van de NS geven aan dat als zij een fout maken, ze niet verplicht zijn de prijs uit te keren."