Nieuwe dienstregeling van start: meer treinen en beter verspreid
Opletten geblazen voor treinreizigers die op de automatische piloot hun vaste treintje pakken naar werk, familie of school. Sinds vanochtend geldt de nieuwe dienstregeling van de NS. Goed nieuws: er staan meer treinen in het schema, en ze zijn ruimer verspreid over de dag.
"Het is de grootste wijziging van de dienstregeling in jaren", beschrijft het bedrijf zelf. We zetten de belangrijkste op een rij:
-
Ieder kwartier treinen tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden.
-
Op een aantal trajecten zal de eerste trein vroeger rijden en de laatste trein later. Onder meer van Amsterdam CS naar Den Haag CS (via Haarlem en Leiden) en terug. En er gaan langer ieder kwartier intercity's tussen Utrecht CS en Eindhoven CS rijden.
-
Ook gaan er meer sprinters rijden in de avonduren. Bijvoorbeeld tussen Zwolle en Groningen, Zutphen en Arnhem en Almere Centrum via Hilversum naar Utrecht CS.
-
Wie naar Schiphol wil, is ook beter af. Niet alleen wordt de reistijd korter doordat er meer intercity's gaan rijden, ook gaat de Airport Sprinter van start: iedere 7,5 minuut een trein tussen Amsterdam en Hoofddorp via de luchthaven.
-
Verder gaan er ook meer tienminutentreinen rijden, treinen die elke tien minuten rijden. Dat gebeurt onder meer tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. Omdat de spoorvernieuwing tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet klaar is, slaan twee van de zes sprinters op dit traject station Schiedam Centrum tijdelijk over.
-
Verder breidt de NS het aantal treinen van en naar Brussel uit. De nieuwe Eurocity Direct doet er 45 minuten korter over om van Amsterdam-Zuid naar de Belgische hoofdstad te rijden.
Reizigersvereniging: 'Verre van optimaal'
"De jubeltoon verhult wel dat die nieuwe structuur in 2025, en waarschijnlijk ook nog in 2026, verre van optimaal is", reageert reizigersvereniging Rover. Als de infrastructuur beter op orde was geweest, was er nog meer mogelijk geweest.
Het grootste hoofdpijndossier is de hogesnelheidslijn (HSL), waar twee op de vijf treinen vertraagd waren in het eerste kwartaal van dit jaar. Door een fout in het ontwerp van het belangrijke stuk spoor kunnen treinen minder hard dan de naam suggereert.
Vertraagde nieuwe intercity's
Een andere spelbreker is de pech met de nieuwe treinstellen van de NS, de nieuwste intercity's, ICNG genaamd. Die moeten de Randstad beter verbinden met Groningen, Leeuwarden en Enschede. Dat lukt voorlopig nog niet omdat ICNG's veel langzamer geleverd worden dan gepland vanwege problemen bij de productie.
In de video hieronder kun je een kijkje nemen hoe die nieuwe intercity's eruitzien.