Meerderheid Kamer wil geen commerciële vluchten op Lelystad Airport
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport niet meer opengaat voor commerciële vluchten. Linkse partijen, maar ook de formerende partijen NSC en BBB steunden een voorstel daartoe. De andere partijen aan de formatietafel, PVV en VVD, willen wél dat de luchthaven opengaat.
Waarschijnlijk zal het nieuwe kabinet een definitief besluit nemen.
Lelystad Airport werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol. Vakantievluchten zouden op termijn moeten uitwijken naar de luchthaven in de Flevopolder, die daarvoor een forse en kostbare verbouwing onderging.
Deze ingreep moest Schiphol in de gelegenheid stellen zich te concentreren op zijn rol als internationaal luchtvaartknooppunt. Sindsdien is het maatschappelijke en politieke draagvlak voor groei van de luchtvaartsector evenwel flink afgenomen. Er was al geruime tijd geen meerderheid meer voor opening van Lelystad Airport, maar een definitief besluit liet nog op zich wachten.
Verdeeld gestemd
Na de val van het kabinet in juli belandde Lelystad Airport opnieuw op de lijst van onderwerpen die de Kamer wilde 'parkeren' tot na het aantreden van een nieuw kabinet. Daar werd het dossier vandaag weer afgehaald, waarna de genoemde motie direct in stemming kwam. De partijen die momenteel onderhandelen over een nieuw kabinet, stemden verdeeld. VVD en PVV waren tegen.
In de nu aangenomen motie van Kamerlid Christine Teunissen (PvdD) wijst de Kamer op de schade die de luchtvaart toebrengt aan het klimaat, de volksgezondheid en de natuur. Zij verzoekt het demissionaire kabinet met alternatieve plannen te komen voor investeringen in de regio.
Het demissionaire kabinet liet in december weten dat een definitief besluit over Lelystad te zullen 'overlaten aan een nieuw kabinet'.
In de reisbranche heerst teleurstelling. "De reiziger is hier niet bij gebaat", stelt directeur Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. BARIN, de organisatie voor in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, spreekt van een 'slag in het gezicht van vakantiegangers' en Transavia noemt het 'doodzonde'.
De drie partijen wijzen erop dat er de afgelopen jaren veel geld is gestoken in Lelystad Airport. "Dit is een onverstandige beslissing", verklaart Oostdam. Door vluchten vanaf Lelystad te laten vertrekken zouden reizigers niet alleen meer keuze krijgen, maar zou er mogelijk ook ruimte ontstaan voor andere vluchten op Schiphol. "Wij snappen ook wel dat de uitstoot in de luchtvaart omlaag moet, maar dat kan ook door Lelystad mee te nemen in de discussie."
Ook Schiphol teleurgesteld
"Onze grondhouding is altijd positief geweest voor mogelijke vluchten vanaf Lelystad Airport", legt topman Marcel de Nooijer van Transavia uit. "Het niet openen van de luchthaven zal de Nederlandse luchtvaarsector en aanverwante economische sectoren zoals toerisme wederom perspectief ontnemen. Daarmee wordt een streep gezet door in potentie 45.000 vliegbewegingen."
Ook bij Schiphol zelf, de eigenaar van de luchthaven in Flevoland, klinkt teleurstelling. "De opening van Lelystad Airport is goed voor Lelystad en de regio. Ook biedt het de kans de nachtvluchten van Schiphol te verplaatsen naar overdag op Lelystad Airport. Dat is goed voor de omwonenden van Schiphol", somt een woordvoerster nog eens op. "We zijn dan ook teleurgesteld in deze stemming en wachten af wat een nieuw kabinet besluit."