McDonald's start test met burgers van Beyond Meat: koers schiet omhoog
Beyond Meat, dat vegetarische burgers maakt, gaat vanaf volgende week voor een test 12 weken aan een aantal restaurants van McDonald's in Canada leveren. Beleggers zijn enthousiast: de koers van Beyond Meat stijgt fors.
McDonald's doet dit om te kijken hoe de burger klanten bevalt. Bij de test zullen de burgers in 28 vestigingen van McDonald's in de staat Ontario op het menu staan.
McDonald's heeft een eigen naam voor de burger bedacht: PLT, dat staat voor 'plant, lettuce and tomato', een vegetarische tegenhanger dus van de bekende BLT-sandwich, waar de afkorting voor bacon, lettuce and tomato. Voor McDonald's is een apart burgerrecept ontwikkeld.
Burger King en KFC
McDonald's zegt dat klanten snel meer belangstelling hebben voor vegetarisch eten. Onlangs zette concurrent Burger King al een vegetarische burger van Impossible Foods, een concurrent van Beyond Meat, op het menu.
Kentucky Fried Chicken, nog een andere fastfoodketen, voert in de VS een test uit met plantaardige kip.
Koersexplosie
Beleggers verwachten dat Beyond Meat meer zaken kan gaan doen met McDonald's. In de voorbeurshandel stijgt de koers met ruim 15 procent tot boven de 160 dollar.
Beyond Meat ging begin mei naar de beurs en dat was meteen een doorslaand succes. De introductiekoers was 25 dollar, maar op de eerste dag sloot het aandeel op ruim 65 dollar: een winst van maar liefst ruim 160 procent.
Sindsdien is de koers verder gestegen en bereikte eind juli zelfs even een niveau van 235 dollar. Gisteren sloot het aandeel op 138,32 dollar.