Conclusie Onderwijsinspectie

Zeven afdelingen Limburgse onderwijskoepel zijn 'zeer zwak'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPZeven afdelingen Limburgse onderwijskoepel zijn 'zeer zwak'
RTL

De onderwijsinspectie oordeelt na onderzoek dat zeven afdelingen van Limburgse Onderwijskoepel zeer zwak zijn. Bij VMBO Maastricht, bestaande uit Porta Mosana en Sint Maartenscollege, zijn zes afdelingen zeer zwak en de afdeling van het Sophanium in Gulpen is zeer zwak.

Daarnaast blijken er zes afdelingen van LVO een onvoldoende te scoren, verdeeld over vier locaties.  Afgelopen weken zijn de leerlingen en hun ouders bij de betrokken scholen al geïnformeerd over deze uitkomsten.

Ongeldige examens

Het VMBO-Maastricht kwam eind juni in het nieuws toen de eindexamens ongeldig werden verklaard omdat de leerlingen de schoolexamens niet naar behoren hadden afgerond.

De situatie rond de eindexamens op het VMBO-Maastricht was aanleiding voor de onderwijsinspectie om ook andere LVO-scholen onder de loep te nemen.

Leraren VMBO Maastricht lapten examenregels aan hun laars
Lees ook

Leraren VMBO Maastricht lapten examenregels aan hun laars

Reactie Koepel

De scholen die onder de stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs vallen, zeggen in een reactie op onderzoeken door de Inspectie te werken aan verbeteringen, vooral bij de scholen die het predikaat 'zeer zwak' hebben gekregen.

De stichting zegt de onvoldoendes 'ten zeerste te betreuren'. LVO wil naar eigen zeggen in 2019 'met ouders, leerlingen, medewerkers en andere partners verder bouwen aan het herstel'.

Onderwijsinspectie is tekortgeschoten

De onderwijsinspectie is tekortgeschoten in haar toezicht op VMBO Maastricht. De inspectie sloeg niet genoeg acht op signalen dat er op de school van alles mis was, is de conclusie van een onderzoek in opdracht van het kabinet. De Auditdienst Rijk, die het onderzoek uitvoerde, zet ook vraagtekens bij het besluit van de inspectie om de eindexamens van de leerlingen van VMBO Maastricht ongeldig te verklaren.

Dat wekte grote onrust onder ouders en leerlingen, die misschien voorkomen had kunnen worden. Als de inspectie meer tijd had genomen voor haar besluit, had zij kunnen constateren dat de examens van sommige leerlingen wel overeind konden blijven. De inspectie had bovendien beter kunnen communiceren met ouders en leerlingen, vindt de ADR. Ze had meer empathie aan de dag kunnen leggen en duidelijker kunnen zijn.

Lees meer over
Inspectie van het OnderwijsVMBO