Methodes energiebedrijven

Kabinet wil consument behoeden voor misleidende deurverkoop

Door RTL Nieuws ··Aangepast:
Kabinet wil consument behoeden voor misleidende deurverkoop
RTL

Energiebedrijven moeten stoppen met opdringerige en misleidende deurverkoop. Blijven verkopers dubieuze methodes gebruiken, dan neemt het kabinet maatregelen. In het ergste geval komt er een verbod op deurverkoop.

Dat meldt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) aan het AD. Daarmee reageert de CDA-politicus op honderden klachten van consumenten die de krant eerder dit jaar inzag. 

Opdringerig en misleidend

Verkopers van energiebedrijven blijken geregeld te misleiden en dringen zichzelf soms op een vervelende manier op. Uit meldingen bleek dat maandverbruik bijvoorbeeld gunstiger wordt voorgesteld, en dat offertes in werkelijkheid contracten blijken te zijn. Ook zouden verkopers contracten proberen te slijten aan ouderen, dementerenden of zelfs blinde mensen.  

Wantrouwen bij ouderen door bloedprikbende: 'Ben jij wel een echte?'
Lees ook

Wantrouwen bij ouderen door bloedprikbende: 'Ben jij wel een echte?'

"Dit moet de sector zich aantrekken", zegt Keijzer. "Ik wil liever niet alles verbieden, maar zulke praktijken moeten uitgebannen worden. Allereerst is dat aan gemeenten zelf, zij kunnen lokale regels stellen voor bedrijven waar wel en waar niet de deuren langs te gaan. Als ik merk dat ze lokaal te weinig mogelijkheden hebben, grijp ik in. Absoluut."

Verbod telemarketing

De vrees bestaat dat deurverkoop komend jaar zal toenemen als het verbod op ongevraagde telemarketing in werking treedt. Bedrijven die klanten niet meer telefonisch kunnen benaderen, zullen dat daarom wellicht vaker met verkopers proberen. In het uiterste geval denkt Keijzer aan een verbod zoals dat op telemarketing. 

Lees meer over
Mona KeijzerCDATelemarketing