Topdrukte bij webwinkels

Pakketjesoverload in Nederland: krijgen we onze bestelde kerstcadeautjes nog op tijd?

Door Lisanne van Sadelhoff··Aangepast:
© ANP (archieffoto) Pakketjesoverload in Nederland: krijgen we onze bestelde kerstcadeautjes nog op tijd?
RTL

Winkels dicht, kerst komt eraan, en het gevolg is een pakketjesoverload in Nederland. PostNL verwerkt meer dan 1,5 miljoen pakketjes per dag, Bol.com geeft kerstcadeautjes voorrang op andere producten. Worden al onze bestelde kerstcadeautjes nog op tijd bezorgd?

Coolblue meldt het nu standaard aan elke klant die de klantenservice belt. "Door grote drukte zijn sommige pakketten vertraagd." Bol.com past indien nodig de beloofde levertijd op zijn site aan. Want: het is druk. 

"Als bij een product staat dat het morgen geleverd wordt als je het vóór 23.00 uur bestelt, dan kunnen we die actuele levertijd nog steeds waarmaken", vertelt een woordvoerder van de webwinkel. "We hebben nauw contact met onze vervoerders die onze pakketten leveren, en weten precies hoeveel ze aankunnen."

Daarnaast geeft Bol.com voorrang aan producten die vaak als kerstcadeautjes worden gegeven. Denk aan parfum, gadgets, spullen voor in huis, spelletjes. "Daardoor worden andere producten later bezorgd, soms drie, vier dagen, soms pas na de kerstdagen. Maar dat geven we dan van tevoren duidelijk op de site aan."

Een land in lockdown – en toen was het stil in de winkelstraten
Lees ook

Een land in lockdown – en toen was het stil in de winkelstraten

Ook Wehkamp geeft aan dat het 'heel, heel erg druk' is, maar dat pakketjes die nu besteld worden, nog voor de kerst geleverd worden. "We kunnen makkelijk opschalen in onze distributiecentra", verklaart een woordvoerder, "omdat we voor een groot deel geautomatiseerd zijn. Onze robots pakken de spullen in. Dus we worden niet gehinderd door een maximum toegestaan aantal mensen."

Efficiënt

Daarnaast sorteert het bedrijf in een eigen distributiecentrum de pakketten voor, op woonplaats en postcode. "Dat scheelt onze leverancier, DHL, heel veel tijd en werk. Ze kunnen zo efficiënte routes rijden."

Blokker doet het zelf

Blokker komt met een eigen bezorgdienst. De winkels van Blokker zijn net als vele anderen dicht, maar het bedrijf zegt meer dan 4000 medewerkers bereid te hebben gevonden om vanaf vandaag pakketten te bezorgen met hun eigen fiets of auto. Dat gebeurt vanuit de lokale winkels. 

Net als Intertoys

Speelgoedwinkel Intertoys laat vrijdag weten hetzelfde te gaan doen. Zo'n 1100 medewerkers van het bedrijf zullen gaan bezorgen. Zowel Blokker als Intertoys zijn onderdeel van moederbedrijf Mirage Retail Group.

"Klanten bestellen online en laten dat bezorgen in hun Blokker-winkel", zegt een woordvoerder van Blokker. Het product komt of uit de schappen van de winkel of uit het distributiecentrum, vervolgens stapt de medewerker in de auto of op de fiets om het te bezorgen.

Die coronamaatregelen, daar merkt PostNL veel van in zijn distributiecentra. "We kunnen moeilijk opschalen, omdat we met een beperkt aantal mensen mogen werken." PostNL bezorgt op dit moment 1,5 miljoen pakketten per dag, al wekenlang, en soms meer. "Dat is ongekend veel. Vertraging is onvermijdelijk."

Hoeveel pakketjes later bezorgd worden, en hoeveel dagen ze later bezorgd worden, kan de woordvoerder niet zeggen. "Dat is afhankelijk waar het wordt besteld, waar het naartoe moet, of het op voorraad is."

Onder druk 

De netwerken staan onderdruk, zegt de woordvoerder. "We doen wat we kunnen, maar er zijn grenzen. We werken met mensen. We zijn flexibel, maar niet van elastiek." 

Of de pakketjesleverancier zich zorgen maakt, voor de drukte die er de komende dagen nog aan komt? "We maken onze borst nat, we doen wat we kunnen en we werken keihard. En daardoor wordt het grootste deel van de pakketjes nog steeds netjes de volgende werkdag bezorgd."

Bezorgdiensten zitten vol

Op dit moment zitten alle bezorgdiensten vol, zegt Wijnand Jongen, directeur van webwinkelorganisatie Webwinkel.org. "Veel ondernemers zijn aan het kijken hoe ze de druk op de ketel kunnen verlichten", zegt hij. Creatieve oplossingen, zoals het zelf bezorgen, noemt hij 'een prima idee'. "Als het haalbaar is voor een bedrijf." 

Het fenomeen 'zelf gaan bezorgen' is ook niet helemaal nieuw. "Veel kleine ondernemers deden dat tijdens de eerste lockdown ook al." De echte webwinkeliers van Nederland, zoals Coolblue, doen het bijvoorbeeld ook al langer.

'We verkopen alleen 'nee''
Lees meer over
PostNLCoolblueWehkampBol.comWinkelenWebwinkel