'De telefoon staat roodgloeiend', stormloop op kappers door naderende opening
"De vlag mag uit, we zijn hem al aan het strijken." Gonny Eusen van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO) zegt het met een lach. Maar ze meent het wel. Vanaf 2 maart kan er - waarschijnlijk - weer geknipt worden. "We hebben heel veel telefoontjes gehad."
Het regent reserveringen bij de kappers door het hele land. "De telefoon staat roodgloeiend", zegt Wendy Bol, kapster en pedicure in het Brabantse Klundert. "Ik zit constant met mijn agenda en telefoon klaar om iedereen in te plannen. Ik zit volgende week al bijna vol."
Meteen die stoel in
Sommige mensen willen meteen de dag van de opening geknipt worden, anderen kunnen ook wel een weekje wachten. Wendy kan in ieder geval niet wachten om weer te beginnen. "Ik ben hier erg blij mee."
Mannen met een korte coupe
Ook bij reserveringswebsite Treatwell is het abnormaal druk. "We zien de boekingen binnenstromen. We zien 254 procent groei", zegt woordvoerder Rinke Adema. De sfeer onder kappers is nu anders dan de vorige keer dat ze weer open mochten, zegt ze. "Vorige keer was het nieuw, nu is het echt van: we moeten uit die lockdown."
De meeste boekingen die binnenkomen zijn van mannen die een korte coupe willen, vrouwen met lang haar komen graag weer langs en ook het bijwerken van wenkbrauwen moet nodig weer gebeuren, blijkt uit de boekingen. "Ook al is het nog niet duidelijk of de salons open mogen voor deze behandelingen."
Veel kappers vroegen steun bij de overheid aan voor de huidige maanden. Nu veel klanten krijgen, kan dus uiteindelijk ook weer geld kosten, omdat een deel van de steun dan onterecht is.
Steun terugbetalen
Gonny Eusen van ANKO gaat kappers informeren hoe het op dit vlak zit. "We gaan wel duidelijk maken dat je rekening moet houden met verlies van steun. Mensen hebben steun aangevraagd voor deze periode. Als je dan open mag, moet je er rekening mee houden dat je iets van die steun moet terugbetalen."
Eusen zegt dat de klanten vooral gespreid moeten worden om drukte te voorkomen. Een knipbeurt zal veilig moeten kunnen en Eusen gelooft erin dat dat lukt. "Wij werkten al met vragenlijsten bij binnenkomst en klanten moeten een afspraak maken."