Geld verdienen met vloggen

Inzet jonge influencers kinderarbeid? Kabinet komt met meldpunt

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Inzet jonge influencers kinderarbeid? Kabinet komt met meldpunt
RTL

Het kabinet werkt aan een meldpunt waar mensen zich kunnen melden als ze vermoeden dat kinderen te veel ingezet worden als vlogger of influencer om geld te verdienen. Dit meldpunt moet samen met een inspectieonderzoek en gesprekken met ouders, kinderen, pedagogen en bedrijven leiden tot duidelijkere normen en regels.

Demissionair staatssecretaris van Sociale Zaken Dennis Wiersma kondigde dit aan in het televisieprogramma Kassa.

Het programma deed onderzoek naar kinderen die bijvoorbeeld te zien zijn in YouTube-filmpjes of Instagram-posts over hun gezinsleven. Zeker als de ouders geld verdienen als ze reclame maken voor bedrijven, kan het gezien worden als kinderarbeid, bleek uit hun onderzoek. Als gezinnen daarvan leven is het gewoon werk, zei Wiersma daarover.

Verdrievoudigd in 2020

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws bracht in oktober 2020 voor het eerst de omvang van commerciële kinderaccounts in Nederland in kaart. Hieruit kwam naar voren dat het aantal Nederlandse kinderen dat geld verdient op bijvoorbeeld YouTube of Instagram de laatste jaren bijna verdrievoudigd is. De stijging bleek uit cijfers die de Kamer van Koophandel op verzoek heeft verstrekt. Deskundigen zijn bang dat de jonge kinderen te veel werken. Ze willen strengere regels, zeiden ze tegen RTL Nieuws

Enorme stijging minderjarige influencers in Nederland: 'Gevaar voor ontwikkeling kind'
Lees ook

Enorme stijging minderjarige influencers in Nederland: 'Gevaar voor ontwikkeling kind'

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid publiceerde afgelopen december de bevindingen van een verkennend onderzoek. "Waar ligt de grens tussen af en toe voor de lol vloggen, creatief een leuk zakcentje bijverdienen of echt onder druk commercieel bezig zijn?", schreef toenmalig staatssecretaris Bas van 't Wout daarover. Een groter onderzoek van de inspectie om tot betere regels te komen loopt nog.

Het ministerie verwacht begin volgend jaar de bevindingen van het inspectieonderzoek te delen. Naast de grenzen voor kinderen die optreden op sociale media wordt ook gekeken naar de rol van ouders en de rol van bedrijven die betalen voor reclame waar kinderen in optreden. Die blijven volgens de inspectie volgens de huidige regels nog buiten schot omdat formeel niet de kinderen worden ingehuurd, maar hun ouders.

Quenisha is één van de meest populaire influencers van ons land.
Lees meer over
Ministerie van Sociale Zaken en WerkgelegenheidKinderarbeidKindInfluencerNederland