Biertje 3 euro

Horeca legt gepeperde rekening bij consument: bier en biefstuk fors duurder

Door RTL Nieuws ··Aangepast:
Horeca legt gepeperde rekening bij consument: bier en biefstuk fors duurder
RTL

Horecaondernemers waarschuwen nu we weer welkom zijn in kroegen en restaurants: de prijzen voor een biertje of hamburger zullen fors stijgen. Door torenhoge energierekeningen en schrijnende personeelstekorten ontkomen zij er niet aan de prijzen te verhogen. "Prijsstijgingen tot 20 procent sluiten we niet uit. Een biertje is nu al gemiddeld 3 euro."

Het is heel simpel, zegt horecaondernemer Patrick van Zuiden. "Energieprijzen rijzen de pan uit, de kosten van grondstoffen stijgen én het personeel wordt duurder omdat er een schrijnend tekort is. Je hoeft geen professor te zijn om te begrijpen dat je dat terugziet in de prijs van een biefstukje."

Personeel weggepikt

Van Zuiden is eigenaar van Hotel & Spa Savarin in Rijswijk en voorzitter van de 4G, een koepelorganisatie van chique horecazaken. Zijn energierekening alleen is al ruim 110.000 euro per jaar. En dan stijgen de personeelskosten ook nog eens. "We werken veel met parttime personeel. Andere branches hebben ons personeel wegpikt tijdens de lockdown, zoals bijvoorbeeld de GGD. Ik snap het wel, maar heel jammer voor ons", zegt Van Zuiden.

Die kostenstijgingen komen uiteindelijk bij de consument terecht. Eten en drinken zullen 15 tot wel 20 procent duurder worden, denkt Van Zuiden. Zo gaat een gemiddeld biefstukje van 25 naar een kleine 30 euro.

De horeca en cultuursector zijn sinds woensdag weer open.

3 euro voor een biertje

Horecaspecialist Jos Klerx van de Rabobank deelt het verhaal van de Rijswijkse horecaondernemer. "Na de eerste lockdown stegen de prijzen gemiddeld met 10 procent. Die stijging zal zich waarschijnlijk wel doorzetten." Gemiddeld betalen we nu 3 euro voor een biertje. "Dat zal in Amsterdam meer zijn dan in het oosten van het land."

Hoe dat komt?  "Omdat de grondstoffen stijgen, net als de personeelskosten en de energierekening. Voor sommige ondernemers die een ongunstig energiecontract hebben afgesloten kan dat duizenden euro's per maand schelen."

Rudy Bottenheft van het Hilversumse restaurant De Smidse is per maand 1000 euro kwijt aan gas. "Als ik niet op een juiste moment was overgestapt was dat nu 4000 euro per maand. Alleen al aan gas." Zijn collega Frank Loois van eetcafé De Gulle Graef stelt ook dat die energiekosten een grote zorg zijn. "Ik ga mijn prijzen in maart opnieuw bekijken. Maar ik sluit een stijging van 10,15 procent niet uit."

Vacatures niet opgevuld

Hoever de prijzen van bier en eten precies zullen stijgen, kan horecaspecialist Klerx niet zeggen. Ook Koninklijke Horeca Nederland durft geen harde cijfers te noemen, maar het is 'logisch dat met al die kostenstijgingen de prijzen hoger worden',  zegt een woordvoerder.

Het personeelstekort is misschien wel het grootste probleem. Uit de meest actuele cijfers van de brancheorganisatie blijkt dat een derde van de horecaondernemers mensen tekort komt. "Voor de coronacrisis speelde dat tekort al. Maar door corona is dat alleen maar groter geworden. Daardoor moeten zij hogere lonen betalen om toch aan personeel te komen", zegt een woordvoerder.

Patrick van Zuiden
Patrick van Zuiden

Eigenaar Marko Karelse van Villa la Ruche in Voorburg erkent dat. "Ik heb al vier maanden een vacature openstaan voor een functie in de bediening. Nul reacties." Vanwege de tekorten moeten de salarissen wel omhoog. "Maar dan nog lukt het amper om personeel te vinden." 

Karels ziet dan ook dat steeds meer zaken besluiten een dag minder open te gaan. "Of ze schrappen bijvoorbeeld de lunch."

Crème fraiche

Karels was deze week nog in de groothandel om inkopen te doen. "De crème fraiche was op. Vanwege de lockdown zijn er grote tekorten. De prijs van boter is 50 procent hoger."

De Voorburgse ondernemer is helder: "Al die prijsstijgingen, dat heb ik in ruim 17 jaar ondernemerschap niet meegemaakt." Hij wacht nog even om de kosten door te berekenen, maar de ondernemers zullen daar niet aan ontkomen, vermoedt hij.

Marko Karelse.
Marko Karelse.

Blijven we komen?

Gaat dit mensen tegenhouden om een kroeg of restaurantje te pakken, juist nu we weer kunnen? De ondernemers denken dat dat wel meevalt. "Mensen hebben behoefte aan gezelligheid. Die drang is zo groot", zegt ondernemer Van Zuiden van Savarin.

Hij benadrukt: "Het neerleggen van de rekening is het minst leuke onderdeel van ons werk. We zijn gastvrouwen - en mannen en we zijn op aarde om mensen in de watten leggen."

Lees meer over
Koninklijke Horeca NederlandLockdown