Onzekerheid over chaos op Schiphol geen reden voor kosteloos annuleren
Wie vreest dat zijn vliegvakantie vanaf Schiphol deze zomer op de tocht staat, kan die niet zomaar op voorhand kosteloos annuleren. Brancheorganisatie ANVR zegt dat de problemen op de het vliegveld daarvoor geen geldige reden zijn.
ANVR-directeur Frank Oostdam benadrukt ook dat het voor veel reisorganisaties het einde zou betekenen als mensen vanwege de gevreesde chaos en masse vakanties annuleren.
'Onzekerheid en gevoel'
Ook reisorganisaties TUI en Sunweb leggen uit dat 'onzekerheid en gevoel' geen legitieme reden zijn. Ze adviseren klanten op dit moment nog even geduld te hebben tot er meer duidelijk is over het beperken van de capaciteit.
Om de drukte op Schiphol komende zomer het hoofd te kunnen bieden, vraagt de luchthaven van maatschappijen om het aantal passagiers terug te brengen. Alleen in de maand juli gaat het dagelijks om een reductie van de capaciteit met 13.500 stoelen. Het leeuwendeel van die beperking komt voor rekening van KLM, dat ook de grootste gebruiker van de luchthaven is. Ook andere maatschappijen zullen naar rato capaciteit moeten inleveren.
'Geef ons even tijd'
Sunweb, dat voor vluchten gebruik maakt van Transavia, verwacht dat veruit het grootste deel van de geboekte vakanties gewoon als gepland zullen doorgaan. Ook omboeken is altijd mogelijk, maar de vraag is of dat op dit moment slim is. "Geef ons even de tijd om zaken goed uit te zoeken", zegt een woordvoerder
Bij TUI is het ook mogelijk om onder voorwaarden om te boeken. Voor klanten die door de maatregelen onverhoopt buiten de boot vallen wordt een passend alternatief gezocht. Heel veel mensen gaan geen last hebben, maar een deel wel, voorziet TUI.