Kamerdebat

Treuzelende verzekeraars laten slachtoffers letselschade jaren wachten, SP wil boetes

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPTreuzelende verzekeraars laten slachtoffers letselschade jaren wachten, SP wil boetes
RTL

Verzekeraars die de afhandeling van een letselschadezaak op één of andere manier vertragen, zouden flinke boetes moeten krijgen. Dat vindt SP-Tweede Kamerlid Michiel van Nispen. Hij gaat hier in een debat voor pleiten.

Naast hun ongeluk worden letselslachtoffers vaak ook de dupe van een ultratrage afhandeling van hun schade door verzekeraars. In 2020 zijn drie moties van de SP aangenomen om verzekeraars te dwingen meer vaart te maken met de afhandeling van letselschade. "Helaas is er nog weinig concrete actie ondernomen. Daarom doe ik nu de dringende oproep aan het kabinet om daar alsnog snel werk van te maken", zegt Van Nispen.

Ultratraag is ook de afhandeling van de zaak van Ingrid van Casteren. Zij werd in 2005 in haar auto aangereden door een andere automobilist. Inmiddels is ze al 17 jaar bezig met de afhandeling van haar zaak en hoopt ze op een redelijke schadevergoeding. Bekijk hier haar verhaal:

Ingrid vecht al 17 jaar voor vergoeding letselschade: "Ik ben twee keer slachtoffer."

Niet alleen veranderingen in de verzekeringsbranche gaan langzaam, ook de politieke besluitvorming laat lang op zich wachten. Er is door minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) nog steeds geen wetsvoorstel ingediend om de positie van letselschadeslachtoffers te verbeteren. Dat is in 2020 toegezegd door zijn voorganger Sander Dekker. Ook moet er een wettelijke verankering komen voor Tuchtrecht voor verzekeraars.

14.000 langlopende dossiers

In 2021 is er een onafhankelijke Kamer voor Langlopende Letselschade ingesteld om zaken vlot te trekken. Het loopt nog geen storm. Tot nu zijn er tien zaken behandeld en drie zijn er in behandeling.

Een tegenvaller, noemt verantwoordelijk directeur Remco Heeremans dat. Er zijn 14.000 dossiers die al meer dan vijf jaar duren. Bij alle partijen, zowel bij verzekeraars als slachtoffers, bestaan koudwatervrees en onbekendheid.

Over de kwaliteit is Heeremans wel te spreken. Want alle partijen zouden na afloop zeggen dat ze tevreden zijn met de afwikkeling en zeggen 'wat jammer dat de zaak zo lang geduurd heeft'.

Waarom duurt de afhandeling van een letselschadezaak zo lang?

Het is complex en er zijn veel partijen bij betrokken met allemaal hun eigen en vaak tegenstrijdige belangen. Er is vaak discussie over:

  • Aansprakelijkheid: wie heeft er schuld aan het ongeluk?
  • Medische expertise: het letsel moet door medische experts worden vastgesteld en hierbij zijn veel partijen betrokken.
  • Causaliteit: welk letsel is veroorzaakt door het ongeluk? Of had iemand al medische klachten?
  • Er is nog geen medische eindtoestand: kan het slachtoffer nog beter worden?
  • Verdiencapaciteit: kun je na het ongeluk nog werken of niet?
  • Hoogte van de schadevergoeding
Van kastje naar de muur om letselschade: verzekeraar schuift uitbetaling af
Lees ook

Van kastje naar de muur om letselschade: verzekeraar schuift uitbetaling af

Jaarlijks gebeuren er 75.000 ongelukken met letsel. Het gaat bijvoorbeeld om verkeersongelukken, een bedrijfsongeval of een medische misser. Zo'n 90 procent van deze letselschadezaken is binnen twee jaar afgehandeld. Desondanks zijn er jaarlijks zo'n 6000 zaken die langer lopen dan twee jaar en die stapelen zich op in de loop der jaren.

Complex en veel betrokken partijen

Het Verbond van Verzekeraars, de belangenvereniging van verzekeraars, werkt al een aantal jaren aan het sneller en beter afhandelen van letselschadezaken. "Het probleem ligt niet alleen bij verzekeraars", zegt een woordvoerder. "Het zijn complexe zaken en er zijn veel partijen bij betrokken zoals verzekeraars, advocaten, medische experts, belangenbehartigers en het slachtoffer. Het slachtoffer wordt een beetje vermalen in het systeem. Als je dit complexe systeem wilt veranderen, lukt dat niet in één dag maar met kleine stapjes waaraan hard gewerkt wordt door verzekeraars."

Volgens het verbond lag de afgelopen jaren te veel nadruk op het juridische aspect en de financiële compensatie en stond het slachtoffer niet centraal. Hierdoor hadden slachtoffers te weinig regie en grip op hun zaak. 

Het Verbond wil nu dan ook veranderingen die snel kunnen worden doorgevoerd. "Denk bijvoorbeeld aan een letselkamer, waar zaken kunnen worden voorgelegd door beide partijen", zegt directeur Richard Weurding. "Denk ook aan het toepassen van één medisch adviseur in letselzaken waardoor je veel minder discussie hebt. Smartengeld zou gestandaardiseerd moeten worden berekend en snel moeten worden uitgekeerd."

Lees meer over
Socialistische PartijVerzekeringen