Groningen-Heerenveen-Lelystad: mogelijk Europees geld voor Lelylijn
De spoorlijn die Groningen via Friesland met Lelystad moet gaan verbinden, maakt kans op subsidie van de Europese Unie. De zogenoemde Lelylijn wordt opgenomen in een spoornetwerk dat de EU belangrijk vindt en financieel steunt.
Dat hebben de verantwoordelijke ministers van de EU-landen afgesproken. Noord-Nederland droomt al jaren van de lijn door Flevoland, Friesland en Groningen, die de reistijd tussen het noorden en de Randstad fors zou kunnen bekorten.
Via Zwolle en Meppel
Nu moeten reizigers uit of naar de Randstad nog omreizen over Zwolle en Meppel. Die verbinding is ook nog gevoelig voor vertraging.
De Lelylijn gaat deel uitmaken van het zogeheten uitgebreide TEN-T-netwerk van de EU, als het Europees Parlement daar zoals verwacht ook mee instemt. Op hoeveel Europees geld de lijn vervolgens kan rekenen staat nog niet vast. Voor het 'uitgebreide' TEN-T zijn minder Europese miljarden beschikbaar dan voor het kernnetwerk.
Deltaplan
De Lelylijn is een van de onderdelen van het zogeheten 'Deltaplan voor Noordelijk Nederland'. Dat plan moet wonen en werken in het noorden van het land aantrekkelijker maken. In april vorig jaar maakte de noordelijke provincies bekend dat zij circa 220.000 extra woningen kunnen bouwen om de woningnood te bestrijden. Voorwaarde die zij stellen: een snellere spoorverbinding met de Randstad.
De Lelylijn zou tussen de 6 en 9 miljard euro gaan kosten.
Zo ziet de route er dan uit: