'Bereikbaarheid is een basisrecht'

Negen op tien Nederlanders willen buslijnen in regio behouden

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© Peter Hilz / ANPNegen op tien Nederlanders willen buslijnen in regio behouden
RTL

Buslijnen die weinig gebruikt worden, mogen niet zomaar geschrapt worden als voorzieningen zoals ziekenhuizen, middelbare scholen en winkels daardoor slecht bereikbaar worden voor mensen zonder auto. Dat vinden negen op de tien volwassenen, blijkt in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen.

Het ANP deed tussen 24 februari en 6 maart een enquêteonderzoek onder ruim 2400 Nederlanders, dat werd uitgevoerd in samenwerking met Kieskompas. Daaruit blijkt dus dat de meerderheid van de deelnemers bepaalde buslijnen die weinig gebruikt worden, toch wil behouden. 

1500 bushaltes verdwenen

Tijdens de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen van volgende week gaat het vaak over zorgen dat plattelandsbewoners voorzieningen als bussen kwijtraken. In de afgelopen jaren verdwenen al honderden bushaltes, vooral op het platteland. Zo concludeerden de NOS en regionale omroepen vorige maand dat er in de afgelopen vijf jaar zeker 1500 bushaltes zijn verdwenen.

Met name in Groningen en Drenthe werden relatief veel haltes opgeheven. Volgens het onderzoek van de omroepen zijn er tientallen dorpen waar vijf jaar terug wel een opstapplek binnen de bebouwde kom te vinden was, maar tegenwoordig niet meer.

Weer geen bussen: dit is waarom chauffeur Ferry en zijn collega's blijven staken
Lees ook

Weer geen bussen: dit is waarom chauffeur Ferry en zijn collega's blijven staken

Het overgrote deel van de Nederlanders vindt echter niet dat buslijnen per se genoeg geld moeten opleveren om te blijven bestaan. Dat geldt voor zowel jongeren als ouderen. In beide gevallen is bijna 90 procent het met de stelling eens.

Wel zijn ouderen vaker meer uitgesproken over het behoud van buslijnen. Van de 65-plussers geeft ruim 60 procent aan het 'helemaal eens' te zijn met de stelling, onder jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot en met 34 jaar is dat ruim 50 procent.

Zowel links als rechts

Uitgesplitst naar stemgedrag valt op dat onder de kiezers van alle partijen een ruime meerderheid het met de stelling eens is. Onder stemmers van linkse partijen als GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren is dat vrijwel iedereen. Onder JA21-stemmers (80 procent) en VVD-stemmers (77 procent) is dat percentage iets lager.

Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) vindt dat het openbaar vervoer onder druk is komen staan en ziet daarin de invloed van regeringspartij VVD. "Buslijnen verdwijnen, dienstregelingen worden versoberd, kaartjes dreigen onbetaalbaar te worden en de personeelstekorten lopen op."

Fahid Minhas (VVD) vindt bereikbaarheid belangrijk, maar de bus niet altijd de oplossing. "In plaats van een lege bus rond te laten rijden kunnen we dan beter een taxi, een kleiner busje of deelmobiliteit inzetten als onderdeel van het ov-netwerk."

Bereikbaarheid als basisrecht

"Als je als boekhouder alleen kijkt vanuit kosten en opbrengsten naar voorzieningen, kan je buiten de Randstad elke buslijn kapot rekenen", vindt Kamerlid Harmen Krul van het CDA. Hij ziet bereikbaarheid als een 'basisrecht'. De voorgelegde stelling kan overigens ook bij andere partijen op steun rekenen, waaronder PVV en ChristenUnie.

Vorig jaar bleek al uit onderzoek dat basisvoorzieningen zoals het openbaar vervoer minder worden minder, is te zien in onderstaande video:

Buiten de grote steden zijn mensen steeds afhankelijker van de auto. Dat merken ze ook in het Gelderse dorpje Harfsen. Sinds begin vorig jaar is daar een belangrijke buslijn geschrapt.
Lees meer over
PvdAVVDCDAOpenbaar vervoerProvinciale StatenverkiezingenNederland