Meer ongelukken met gewonden in 750 dorpen en steden: verkeersveiligheidsdoelen niet gehaald
In 2019 raakten naar schatting 21.400 mensen ernstig gewond bij een verkeersongeval. Dat is meer dan het dubbele van de doelstelling van de overheid. In 750 Nederlandse woonplaatsen telde de politie vorig jaar zelfs meer ongelukken met gewonden. Bekijk hier de cijfers in je eigen woonplaats.
De stijging van het aantal ongevallen met gewonden in 750 plaatsen staat haaks op de doelstelling van de overheid om het aantal ernstig verkeersgewonden flink naar beneden te brengen. De doelstelling voor 2020 is maximaal 10.600 ernstige verkeersgewonden. Vorig jaar waren dit er volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) 21.400. Het dubbele van de doelstelling dus.
De SWOV spreekt in haar jaarrapport van een stijgende trend en verwacht dat het aantal slachtoffers in 2020 - ondanks minder verkeer door corona - opnieuw flink boven de doelstelling zal liggen.
Verkeersongelukken in jouw woonplaats
Op basis van cijfers van de politie en Rijkswaterstaat heeft RTL Nieuws voor ruim 2500 Nederlandse woonplaatsen de ontwikkelingen in kaart gebracht. Zoek en klik hieronder op je woonplaats voor het artikel over je eigen omgeving.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Verdubbeling in ruim 200 plaatsen
In 1466 woonplaatsen was in 2019 minimaal één ongeval waarbij iemand gewond raakte. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht werden behoorlijk minder ongelukken met gewonden geteld, maar dat geldt zeker niet voor alle plaatsen. In 750 plaatsen zijn namelijk meer gewonden geteld dan een jaar terug.
Zo werden in Zoetermeer 62 ongelukken met gewonden meer geteld als in 2018. In Hoorn waren het er 52 meer en ook in Den Haag was er sprake van een stijging. In ruim tweehonderd plaatsen verdubbelde het aantal ongelukken met gewonden zelfs ten opzichte van een jaar terug. Het gaat daarbij onder meer om Sittard, Ermelo en Nijverdal.
Verkeersveiligheidsrisico per buurt
RTL Nieuws keek niet alleen naar ongelukken, maar onderzocht ook waar het risico op een ongeluk het hoogst is. Hier lees je meer over het onderzoek naar verkeersveiligheid in buurten.
'Doelen niet te ambitieus'
Volgens de SWOV heeft een gebrek aan investeringen en verminderde aandacht voor verkeersveiligheid mede gezorgd voor het mislopen van de doelen. "De doelstellingen waren niet te ambitieus", stelt Patrick Rugebregt van de SWOV. "Eind jaren negentig is met succes geïnvesteerd in verkeersveiligheid: het aantal verkeersslachtoffers daalde sterk. Hier lag strak gecoördineerd beleid aan ten grondslag mét financiering. Na verloop van tijd is dit helaas weggeëbd."
Volgens SWOV kan er snel iets gedaan worden aan de alarmerende cijfers. "Om dit tij te keren zijn er maatregelen nodig die nú al genomen kunnen worden. Je kunt dan denken aan de duurzaam veilige inrichting van 30, 50 en 80-wegen, een veilige fietsinfrastructuur en veilige wegbermen waarbij bomen niet te dicht langs de wegen staan of waarbij deze goed zijn afgeschermd."
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert de komende jaren meer in verkeersveiligheid. Waar en wanneer dat precies gaat gebeuren, is nog niet bekend. Het moet in elk geval bij dragen aan
één van de nieuwe, nog ambitieuzere doelstellingen: 0 verkeersdoden in 2050.