Bakfietsfabrikant Babboe wilde klokkenluider ontslaan, maar rechter verbiedt het
Bakfietsfabrikant Babboe wilde een klokkenluider ontslaan na het melden van meerdere misstanden. Maar de rechter maakt gehakt van dat voornemen. In het vandaag gepubliceerde vonnis staat dat de werknemer framebreuken, ondeugdelijke stuurkogels, zadelpennen en displays meldde.
Babboe wilde de werknemer ontslaan en stapte daarom naar de rechter. Volgens Babboe trad de man 'escalerend' op en 'veroorzaakt hij conflicten'. Maar de werknemer stelde juist dat hij slecht behandeld werd, omdat hij misstanden aan de kaak wilde stellen die het bedrijf niet wilde horen.
Begin februari bleek uit onderzoek van RTL Nieuws dat frames van de Nederlandse bakfietsfabrikant met grote regelmaat breken. Met risico’s voor de vaders, moeders en de kinderen in de bak. Half februari maakte de toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), bekend dat Babboe geen bakfietsen meer mag verkopen om ernstige veiligheidsrisico's.
Het arbeidsgeschil loopt al langere tijd. RTL Nieuws was op 13 februari aanwezig toen beide partijen voor de rechter stonden. De advocaat van de medewerker verklaarde daarin dat hij de misstanden die hij signaleerde niet meer aankon. "Als vader van twee kinderen kwam hij in gewetensnood, hij had veel last van spanningen en wilde niet meer liegen", betoogde zijn advocaat Stefania Prekpalaj van het Hilversumse advocatenkantoor Legalitas.
'Hem werd de mond gesnoerd'
De medewerker heeft de misstanden die hij als monteur tegenkwam in 2021 en 2022 regelmatig aangekaart bij diverse leidinggevenden. "Daarmee doelt hij op framebreuken, ondeugdelijke stuurkogels, zadelpennen en displays", zo is te lezen in het vonnis.
Zo mailde hij op 7 juni 2022: “Zou iemand mij (werkplaats) een update kunnen geven hoe het nou zit met de slechte/te stijve stuurkogels van het laatste half jaar? Een ieder weet nu ondertussen wel dat dit levensgevaarlijke situaties oplevert (...) Framebreuken blijven ook maar binnenkomen, veel fietsen die niet in de terugroepactie zitten (2014, 2015, 2017, blijven maar binnenkomen.” En: “Ook komen er steeds meer. Ja, al tientallen framebreuken uit 2019, 2020 en 2022. Voor 2022 houd ik al mijn hart vast.”
Babboe zou met zijn meldingen niets hebben gedaan. "Integendeel, hem werd de mond gesnoerd en hij werd weggezet als een moeilijke werknemer", zo luidde het pleidooi.
De rechter gaat daarin mee en oordeelt dat de werknemer niet mag worden ontslagen, zoals de bakfietsfabrikant van plan was. Babboe verliest de zaak en moet ook de proceskosten en de advocaatkosten van de werknemer betalen.
De kantonrechter heeft de indruk dat de werknemer in een door Babboe opgenomen gesprek 'is uitgedaagd om dingen te zeggen waar hij spijt van zou krijgen'. "Dit handelen getuigt niet van goed werkgeverschap, reden waarom de kantonrechter het gesprek buiten beschouwing laat", luidt het felle oordeel.
Oproep
Ging jouw bakfiets ook kapot of heb je bij Babboe gewerkt of weet je meer? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement.
Tientallen eigenaren gesproken
De onderzoeksredactie heeft intussen met ruim veertig bakfietseigenaren met een Babboe contact gehad van wie het frame brak. Enkelen raakten daarbij ook gewond. In eerste instantie zei de bakfietsfabrikant zich 'niet te herkennen in het door RTL Nieuws geschetste beeld'. Ook in de rechtszaak op 13 februari betoogde een directeur van Babboe: "Fietsen van Babboe zijn niet onveilig, alles is getest en voldoet aan alle eisen." De bakfietsfabrikant erkende 'er komen frames terug', maar volgens de Babboe-directeur was dit 'een klein aantal'.
Volgens de NVWA heeft Babboe echter honderden meldingen van gebroken frames binnengekregen. Het bedrijf informeerde de toezichthouder daar niet over, terwijl dit volgens de wet wel verplicht is. Half februari kondigde de toezichthouder aan dat er gekeken wordt of er aanleiding is voor een strafrechtelijk onderzoek.
In een reactie laat Babboe weten de uitspraak ter kennisgeving aan te nemen, 'hetgeen concreet betekent dat we met de werknemer afspraken gaan maken over de terugkeer naar werk'.
De advocaat van de werknemer noemt de uitspraak 'een grote overwinning'. "Ik ben heel blij met de uitspraak waarin je ziet dat klokkenluiders beter worden beschermd." Voorheen moest een werknemer volgens Prekpalaj aantonen dat die benadeeld werd doordat een misstand was aangekaart, maar nu zie je dat de bewijslast daarvoor bij de werkgever ligt. "De werkgever is daarin niet geslaagd."
Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement.