Kritiek op Rode Kruis in België om aanbieden bier in ruil voor plasmadonatie

Bij een actie van het Rode Kruis Vlaanderen krijgen jongeren twee gratis blikjes van een populaire influencer als ze plasma doneren. Met deze nieuwe zomercampagne probeert het Rode Kruis jongeren tussen de 18 en 25 jaar op te trommelen en het aantal donaties op te schroeven. Maar, niet iedereen is blij met deze campagne.
"Het Rode Kruis werkt mee aan een marketingactie om alcohol te drinken", zegt Katleen Peleman van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) tegen VRT NWS over de actie.
"Met die actie willen we jongeren motiveren om plasma te doneren", meldt het Belgische Rode Kruis. "Het doneren van plasma vraagt één uur van je tijd, en in ruil red je mensenlevens. Dankzij plasma kunnen onder andere mensen met ernstige immuunstoornissen of patiënten na een chemotherapie behandeld worden."
'Onbegrijpelijk'
Hoewel Peleman beaamt dat het belangrijk is 'om meer mensen aan te zetten om bloed en plasma te geven' noemt ze het 'onbegrijpelijk dat ze dat combineren met een marketingactie om alcohol te drinken. "Ik ben heel erg verbaasd en verontwaardigd", voegt Peleman hier aan toe.
Peleman vraagt het Rode Kruis namens het VAD 'om deze actie te herevalueren en stop te zetten'.
Plasmamedicatie
Plasma, het vloeibare gele bestanddeel van bloed, bevat eiwitten die essentieel zijn voor de werking van het afweersysteem. In België verdubbelde de afgelopen 14 jaar de behoefte aan deze eiwitten.
Vorig jaar kregen in het land zo'n 25.000 patiënten medicatie op basis van plasma, onder meer voor aangeboren immuunstoornissen, na chemotherapie, bij ernstige brandwonden of pasgeborenen met zware geelzucht.
Vorig jaar doneerden 19.073 jongeren tussen 18 en 25 jaar plasma bij het Rode Kruis Vlaanderen. De organisatie heeft als streven om dit jaar een aantal van 20.000 te behalen, onder meer via deze campagne.
Dat het Rode Kruis een campagne met alcohol op poten zet, maakt het 'extra erg', vindt ze. "Het is een organisatie die zich inzet voor de gezondheid van mensen en ze richten zich dan nog specifiek op jongeren. Die zijn veel kwetsbaarder voor de impact van alcohol op korte en lange termijn."
1 april
Ook op sociale media wordt gereageerd, waaronder door Filip Lardon, een Belgisch hoogleraar en kankerspecialist en decaan van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. "Alcohol is geen gift. Alcohol is gif", schrijft hij op X. "Ik dacht even dat het 1 april was."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Het Rode Kruis heeft bij de VRT ook gereageerd op de kritiek. "Na hun donatie krijgen ze eerst een alcoholvrij pintje, nadien mogen ze kiezen tussen bier met of zonder alcohol. Daarbij zullen we het alcoholvrij bier promoten en hen aanraden om twee alcoholvrije blikjes te nemen", zegt woordvoerder Vincent Verbeke.
Nood aan plasma is hoog
De organisatie benadrukt dat ze jongeren altijd aanraden om verantwoord met alcohol om te gaan. "Maar de nood aan plasma is heel groot en jongeren spelen daar een belangrijke rol in. Daarom is het nodig om ons te verplaatsen in hun leefwereld. Als jongeren vroeg beginnen met bloed- en plasmadonaties, blijven ze het doen."
'Alibimarketing'
Maar volgens expertisecentrum VAD is het promoten van het alcoholvrije bier 'alibimarketing'. "Je blijft reclame maken voor het merk, waarvan het hoofdproduct de versie met alcohol blijft. Reclame voor alcoholvrij bier is dus reclame voor bier", aldus Peleman tegen de Belgische zender.
"Als het echt de intentie is om alcoholvrij bier aan te raden, zouden ze standaard twee alcoholvrije blikjes moeten meegeven."
Voor het doneren van plasma of bloed gelden soms strenge regels. Zo mochten homoseksuele mannen een tijdlang geen bloed doneren. Sinds 1 september 2021 mag dit wel, onder voorwaarden. Simon werd direct bloeddonor: