Kamer wil jongerenidool Donnie niet langer in Koning Toto-reclame
Gokbedrijven zetten in reclame-uitingen steeds vaker bekende Nederlanders in, klaagt de Tweede Kamer. Terwijl het hun verboden is om hun reclame te richten op jongeren.
ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wil de regels daarom aanscherpen en kreeg steun van een Kamermeerderheid. Beroemdheden moeten minstens 25 jaar zijn en geen jongerenidool om in gokreclame op te treden, vindt de Kamer. Het kabinet moet verbieden dat bijvoorbeeld rapper Donnie (25) als Koning Toto kansspelen aanprijst en zo jongeren kan lokken.
De Kamer vindt dat BN'ers van 25 jaar en ouder alleen hun opwachting mogen maken in gokreclames als is aangetoond dat jongeren zich door hen niet gauw laten leiden.
Eerder dwong Van der Graaf al af dat reclamespotjes voor de toto en andere gokspelletjes pas na 21.00 uur op televisie mogen worden uitgezonden.
Kansspelverslaving
Het satirische televisieprogramma Zondag met Lubach besteedde afgelopen zondag aandacht aan gokreclames gericht op jongeren. Die blijken zeer succesvol. Zo leidde de Koning Toto-reclamecampagne van de Nederlandse Loterij tot 110.000 nieuwe spelers in de leeftijd 18 tot 34 jaar. De Nederlandse Loterij is bijna volledig in handen van de Nederlandse staat.
Lubach toonde zich in zijn televisieprogramma kritisch over de rol van de overheid. Die is juist eigenaar van de Nederlandse Loterij om de consument te beschermen tegen kansspelverslaving.