Stikstofmaatregelen

Kabinet: ook industrie en verkeer moeten stikstof gaan besparen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
Kabinet: ook industrie en verkeer moeten stikstof gaan besparen
RTL

Na de landbouw krijgen ook de industriesector en de verkeerssector met stikstofbesparingsdoelen te maken. De industrie moet in 2030 38 procent minder stikstof uitstoten en de mobiliteitssector 25 procent. Dat staat in conceptstukken van het kabinet. Vrijdag worden de definitieve doelen gepresenteerd.

Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf. Wel benadrukken bronnen dat over de plannen nog gesproken wordt, en de precieze percentages nog kunnen wijzigen. 

In de landbouw moet de stikstofuitstoot met gemiddeld 41 procent verminderen, maakte het kabinet eerder al bekend.

Rockwool

Onder de grootste stikstofuitstoters in ons land zitten ook een aantal bedrijven. Zo staat isolatiebedrijf Rockwool zowel qua uitstoot van ammoniak als van stikstofoxiden bij de hoogste uitstoters. Rockwool is bovendien gevestigd op een steenworp afstand van het Limburgse natuurgebied De Meinweg.

Ook kunstmestfabrikant Yara uit Sluiskil is een van die grote uitstoters. Dat er voor industrie geen harde besparingsdoelen werden gepresenteerd en voor de landbouw wel, is veel boeren al lang een doorn in het oog.

Boerenblokkade bij grootvervuiler Rockwool Roermond afgelopen
Lees ook

Boerenblokkade bij grootvervuiler Rockwool Roermond afgelopen

Of de besparingsdoelen betekenen dat er ook harde maatregelen komen voor het bedrijfsleven en de mobiliteit, is niet duidelijk. Volgens ingewijden zullen die waarschijnlijk worden meegenomen in de klimaataanpak van minister Jetten.

Het idee is dat met die klimaatmaatregelen niet alleen CO2 bespaard wordt, maar ook voldoende stikstof om aan de gestelde besparingsdoelen te voldoen.

Maatregelen landbouw

Voor de landbouw zal vrijdag wel meer duidelijk worden over de maatregelen die hen staan te wachten. Voor die sector blijft het verplichte besparingspercentage landelijk voorlopig op 41 procent staan. Dat percentage was door minister Van der Wal al gepresenteerd bij de bekendmaking van het fel bekritiseerde stikstofkaartje. 

Die 41 procent is een gemiddelde; in grote delen van het land zal door boeren veel meer stikstof bespaard moeten worden om de natuur in de omgeving weer gezond te krijgen.

Piekbelasters

Het kabinet wil vrijdag ook meer bekendmaken over de zogenoemde piekbelastersaanpak. In november werd al bekend dat tussen de 2000 en 3000 grote uitstoters een goudgerand aanbod krijgen om te stoppen, te verplaatsen of hun stikstofuitstoot op een andere manier drastisch te verlagen.

Vanaf 1 april wil het kabinet een digitaal loket openen waar boeren duidelijkheid moeten krijgen of zij in aanmerking komen voor die regeling. Nemen ze deel, dan moeten ze volgens ingewijden 85 tot 100 procent van hun stikstofuitstoot reduceren. 

Aan welke criteria boeren moeten voldoen om voor de regeling in aanmerking te komen, wordt ook pas in april bekend, na de Provinciale Statenverkiezingen. De regeling moet ook nog worden goedgekeurd door Brussel. 

Het kabinet zal vrijdag ook een wetswijziging presenteren waarin wordt vastgelegd dat in 2030 driekwart van alle natuurgebieden in Nederland een 'gezond stikstofniveau' moet hebben. Daarvoor moet gemiddeld, over heel Nederland, de stikstofuitstoot met zo'n 50 procent omlaag ten opzichte van 2018. Nu staat nog in de wet dat dat pas in 2035 hoeft te gebeuren. 

IJkmomenten in 2025 en 2028

Zoals Remkes al had geadviseerd, wordt in de wet ook vastgelegd dat er in 2025 en 2028 twee ijkmomenten worden ingebouwd, waarop gekeken wordt of het kabinet op koers ligt om de doelen te halen. 

Hoe de 25 miljard die het kabinet heeft uitgetrokken voor de stikstofaanpak wordt verdeeld over de provincies, wordt vrijdag nog niet duidelijk. Dat wil het kabinet ook pas later bekendmaken.

Lees meer over
Christianne van der WalRob JettenStikstofvervuilingStikstofcrisisBoerenBoerenprotest