Ministerie keek niet naar winst leveranciers mondkapjes: 'Niet relevant'
Dat leveranciers winst maakten op de verkoop van mondkapjes aan het ministerie van Volksgezondheid was 'niet relevant'. Naar de prijs werd niet gekeken, blijkt uit een Kamerbrief van minister Conny Helder (Langdurige Zorg). Ze vraagt zich achteraf af of dat ethisch wel verantwoord was.
Het ministerie liet onderzoek doen naar de inkoop van beschermingsmiddelen in de coronacrisis. Vandaag werden de laatste resultaten daarvan gepubliceerd. In een bijgeleverde Kamerbrief schrijft minister Helder onder meer dat ze 'de manier waarop sommige leveranciers en hierbij betrokken personen hebben gehandeld niet vindt passen bij de omstandigheden van dat moment'. Daarbij doelt ze op het maken van winst.
'Prijsverlaging niet doorberekend'
Zo zou een bedrijf een 'onwenselijk hoge marge hebben behaald', omdat het een prijsverlaging van de beschermingsmiddelen niet had doorberekend aan het ministerie. "Individuele belangen speelden daarbij een rol", schrijft Helder. "Het is de vraag of dergelijke marges in crisistijd ethisch verantwoord zijn."
Eerder werd al duidelijk dat als er in de toekomst weer onder hoge druk grootschalig producten moeten worden ingekocht door de overheid, de politiek zich daar minder mee moet bemoeien. Die politieke druk om beschermingsmiddelen te kopen was aan het begin van de coronacrisis namelijk groot, zei Helder. "Kopen kopen kopen, was het devies."
Daar komt Helder ook in de nieuwe Kamerbrief op terug: "In de toekomst moet de focus liggen op het vervullen van de behoefte én het proces en bewustwording vooraf over beheersing van risico's."
Onderzoek naar OM gestuurd
Helder laat ook weten dat ze de onderzoeksrapporten naar het Openbaar Ministerie heeft gestuurd, zodat het OM kan beoordelen of er mogelijk sprake is van strafbare feiten tijdens de verkoop van de producten.