In theorie wel mogelijk

Minister vindt aparte categorie voor fatbikes niet zinvol, Kamer wil het toch

Door RTL Nieuws/ ANP··Aangepast:
© ANPMinister vindt aparte categorie voor fatbikes niet zinvol, Kamer wil het toch
RTL

Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is 'niet zinvol'. Dat schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie 'in theorie mogelijk' is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Toch houdt de Kamer vol: ze willen aparte regels voor alleen de fatbike.

Het onderscheid zou zich waarschijnlijk richten op bijvoorbeeld de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes, maar volgens onderzoekers is dat 'niet te rechtvaardigen' omdat het niet die eigenschappen zijn die fatbikes per se onveilig maken, schrijft Madlener.

Wij spraken eerder twee fatbike-bezitters die wel erg positief zijn over de vervoersmiddelen:

De fatbike is niet meer weg te denken van de Nederlandse fietspaden. Er is veel kritiek, maar er zijn ook Nederlanders die niet meer zonder kunnen, zoals de 56-jarige Anneloes en 17-jarige Chris.

Bovendien 'zal de markt zich snel aanpassen', schrijft Madlener: fabrikanten zullen vanzelf fietsen met smallere banden of hogere frames gaan maken.

Alle elektrische fietsen

Morgen debatteert de Tweede Kamer over verkeersveiligheid. PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Ook voor het invoeren van een minimumleeftijd is het nodig om de wet aan te passen, schrijft Madlener, en ook dan geldt het voor alle fietsen met trapondersteuning.

Leeftijdsgrens

Madlener schetst dat iedere leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is niet handhaafbaar, omdat dan nog geen identificatieplicht geldt. Die is pas vanaf 14 jaar van toepassing, maar dat is volgens het ministerie een 'ongebruikelijke grens' als het aankomt op leeftijdsgrenzen in het verkeer.

Een grens op 16 jaar treft scholieren die lange afstanden naar school moeten fietsen.

Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht
Lees ook

Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht