Wil je een huisdier? Overheid roept in nieuwe campagne op: denk goed na

Vanaf vandaag er is een nieuwe overheidscampagne die mensen bewuster moet maken voor de aanschaf van een nieuw huisdier. De campagne heet 'Zo schattig dat het pijn doet' en moet dierenleed voorkomen. Want: het gaat nog te vaak mis.
In de online campagne worden mensen opgeroepen geen huisdier te kopen die voldoet aan bepaalde uiterlijke kenmerken. Zoals bijvoorbeeld platte snuitjes bij honden of vouworen bij katten.
Vanaf 1 januari volgend jaar is er een houdverbod voor vouwoorkatten en naaktkatten.
Dit soort uiterlijke kenmerken kunnen leiden tot grote gezondheidsproblemen waar het dier flink onder kan lijden. Met, voor het baasje, hoge dierenartskosten als gevolg.
Ook roept de campagne op goed na te denken voordat een huisdier wordt aangeschaft. Een huisdier kost een baasje veel tijd en heb je voor jaren, zo luidt de oproep. En: het kan goed misgaan als een huisdier niet de juiste zorg of training krijgt of niet goed is gesocialiseerd.
Over de campagne
Het ministerie van Landbouw zit achter de campagne. Het ministerie liet onderzoek doen en daaruit kwam de conclusie dat een voorlichtingscampagne kan helpen bij het bijdragen van meer bewustwording, aldus een woordvoerder van het ministerie.
Demissionair staatssecretaris Jean Rummenie licht toe: "Als groot dierenliefhebber weet ik hoe belangrijk een huisdier is: ze brengen ons gezelligheid en houden ons in beweging. Daarom is het van belang goed na te denken en een gezond huisdier te kiezen dat bij je past."

Marktplaats
De campagne is dit najaar te zien op plekken waar mensen zich oriënteren op een huisdier, zoals Marktplaats, sociale media en online websites waar je huisdieren kunt kopen.
Dierenartsen sloegen onlangs nog alarm om geen minihondje te kopen, bekijk deze video:
