Minder voor dezelfde prijs

Consumentenbond wil krimpflatie via de rechter aanpakken

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP/ Hollandse Hoogte/ Richard BrockenConsumentenbond wil krimpflatie via de rechter aanpakken
RTL

Minder inhoud voor dezelfde prijs: het fenomeen krimpflatie is een grote ergernis voor veel consumenten. Volgens de Consumentenbond is er zelfs sprake van oneerlijke handelspraktijken. En dus wil de belangenorganisatie naar de rechter. 

De Consumentenbond was in de afgelopen maanden in gesprek met twee brancheorganisaties (FNLI namens levensmiddelenfabrikanten en CBL namens supermarkten) en de twee grootste supermarkten: Albert Heijn en Jumbo. Het doel van die gesprekken was om bedrijven te bewegen om transparanter te zijn over veranderingen. 

Oneerlijke handelspraktijken

"Als de verpakking groter wordt, dan melden fabrikanten dat. Ze hebben geen enkel probleem om daarmee te pronken", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. "Maar als de inhoud kleiner wordt, dan wordt dat niet expliciet gemeld."

Dat zouden de supermarkten en fabrikanten wel moeten doen, vindt de belangenorganisatie. Volgens de bond is er anders sprake van 'oneerlijke handelspraktijken'. Dat is per wet verboden, en kan een boete opleveren van maximaal 900.000 euro

Albert Heijn zaait verwarring en ergernis met prijs gevulde koek
Lees ook

Albert Heijn zaait verwarring en ergernis met prijs gevulde koek

Of die wet daadwerkelijk wordt overtreden, wordt in de gaten gehouden door toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die reageerde in februari van dit jaar, toen de Consumentenbond ook aandacht vroeg voor krimpflatie, nog mild. Dat het als oneerlijk voelt, betekent nog niet dat het zo is, was de strekking van het commentaar van de ACM destijds. Het belangrijkste is dat je als consument weet wat je koopt, aldus een woordvoerder. 

En dat standpunt staat nog steeds overeind, laat de woordvoerder weten. Dat de Consumentenbond naar de rechter stapt, wordt ook bij de toezichthouder met interesse gevolgd. "Het is een onontgonnen terrein, goed dat daar jurisprudentie over komt", zegt zij. 

Voorbeeld in Frankrijk

De Consumentenbond verwijst verder naar Frankrijk, waar de supermarktketen Carrefour wel expliciet vermeldt als er minder in een verpakking zit terwijl de prijzen hetzelfde zijn gebleven. 

Het regent klachten bij hun meldpunt, waar in een jaar tijd meer dan 1300 meldingen binnenkwamen over krimpflatie. In de afgelopen tijd ontdekte de belangenorganisatie nog 20 producten waarvan minder in de verpakking zat, terwijl de prijzen hetzelfde bleven. 

Kauwgom en wasmiddel

Consumenten waren hierdoor op verkapte wijze 13 tot 28 procent meer kwijt voor deze producten, variërend van kauwgom (Sportlife) en wasmiddel (Ariel) tot conditioner (Andrélon) en zonnebrand (Vision).

De bond is nog aan het uitzoeken welke producten het wil aandragen in een rechtszaak. En dus is ook onduidelijk wanneer de zaak dient. "Maar we gaan sowieso naar de rechter", aldus de woordvoerder. 

Naar de ander wijzen

De oproep de branche is vooralsnog aan dovemansoren gericht, aldus de Consumentenbond. Supermarkten kunnnen niet aangesproken worden op de prijsverhogingen van A-merken, laat brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten in een reactie. 

De brancheorganisatie meldt verder nog dat niet alle prijsstijgingen door supermarkten worden doorgerekend. "Een groot deel van de gestegen kosten nemen zij voor eigen rekening", aldus het CBL. 

Op hun beurt kaatsen de levensmiddelenfabrikanten de verantwoordelijkheid deels terug naar de supermarkten. Die moeten de prijzen 'goed zichtbaar' aangeven, laat een woordvoerder van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) weten. "Ook in geval van kleinere verpakkingen."

"Uiteindelijk is het de keuze van de merkeigenaar op welke wijze zij daar invulling aan geven", voegt de brancheorganisatie nog wel toe. 

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktConsumentenbondInflatieSupermarktEditie NL Link in bio