Franse supermarkt zet fabrikanten te kijk die aan krimpflatie doen
Verpakkingen van artikelen worden kleiner, terwijl de prijs niet daalt: de Franse supermarktketen Carrefour waarschuwt haar klanten voor zogeheten krimpflatie. Bij producten die op deze verkapte manier duurder zijn gemaakt, hangen felgekleurde bordjes. Carrefour hoopt fabrikanten zo te dwingen 'hun prijsbeleid nog eens te overdenken'.
Op de bordjes staat: 'Het volume van dit product is gedaald en de effectieve prijs die de leverancier in rekening brengt is gestegen', schrijft de Britse omroep BBC. Carrefour heeft de bordjes onder meer bij producten van Lipton Ice Tea, Lindt-chocolade en Vienetta-ijs geplaatst.
Druk uitoefenen
De supermarktketen zegt op deze manier druk te willen uitoefenen. De BBC citeert Stefen Bompais, een van de managers van Carrefour, die zegt: "We stigmatiseren om fabrikanten zo te laten weten dat ze hun prijsbeleid moeten heroverwegen."
In totaal zijn 26 producten door Carrefour onder de aandacht van klanten gebracht. Het gaat om producten die geproduceerd zijn door voedselgiganten als Nestle, PepsiCo en Unilever.
Geen commentaar
Nestle doet volgens Carrefour bijvoorbeeld nog maar 830 gram in een verpakking zuigelingenmelk, terwijl daar eerst 900 gram in zat.
Volgens de BBC hebben de betreffende fabrikanten niet gereageerd.