Dit is waarom bloemkool en shampoo bij Jumbo en Albert Heijn in België goedkoper zijn
Dezelfde supermarktketen, dezelfde producten en vaak ook afkomstig uit hetzelfde distributiecentrum. Toch zijn boodschappen bij Jumbo en Albert Heijn in België vaak goedkoper dan bij de Nederlandse winkels. De verschillen zijn groot, een zak diepvriesbloemkool is bijvoorbeeld twee euro goedkoper en voor een fles shampoo betaal je drie euro minder in België.
De Belgische gemeente Rijkevorsel telt nog geen 13.000 inwoners, maar telt maar liefst zeven supermarkten. Drie daarvan liggen op een winkelboulevard buiten het centrum. Jumbo, Albert Heijn en Aldi liggen op nog geen driehonderd meter van elkaar af, allemaal in relatief nieuwe panden met veel glas.
Op het parkeerterrein van de Vlaamse Jumbo is het deze donderdagmiddag rustig, bijna alle winkelwagentjes staan op de daarvoor bestemde plek. "Welkom, tof dat je er bent", staat op het bord op de parkeerplaats pal onder een versleten Jumbo-vlag.
Er is -los van de zelfscankassa’s- maar één kassa open en de kassameneer groet de klant die binnenkomt vriendelijk, hij heeft toch niets te doen. "Doordeweeks 's ochtends en op zaterdag is het wel iets drukker", vertelt hij.
Hevige concurrentie
De eerste Jumbo in België werd in november 2019 geopend in Pelt, net over de Nederlandse grens. Inmiddels zijn er 31 Belgische Jumbo-winkels. Ter vergelijking: Delhaize heeft meer dan honderd winkels en Albert Heijn vijfenzeventig.
Die concurrentie zorgt ervoor dat de prijzen lager zijn dan in Nederland, horen we van Belgen. Tijd voor een proef op de som. We gooien in ons karretje twintig producten die de gemiddelde Nederlander regelmatig koopt, van rode kool tot melk. Daarbij pakken we steeds hetzelfde product als ook in Nederland verkrijgbaar is en in dezelfde hoeveelheid. Een aantal producten, bijvoorbeeld brood, vergelijken we niet. België kent namelijk geen voorgesneden brood.
Eerst maar naar het koffieschap, voor velen een dagelijkse behoefte. De reguliere snelfiltermaling, bij ons Aroma Rood genoemd, zet Douwe Egberts bij onze zuiderburen onder de naam 'Dessert' in de markt. Omdat we niet weten of er ook andere verschillen zijn, vergelijken we de cafeïnevrije koffie van het Jumbo-huismerk, die in beide landen met een identieke naam te koop is. 3,19 euro, aldus het prijskaartje.
In Nederland betaal je voor hetzelfde pak koffie van 500 gram 4,89 euro. Die gaat alvast het winkelkarretje in, we hebben nu al 1,70 euro bespaard.
Lekkers voor bij de koffie
Bij koffie hoort een koekje. De chocolate cookies van het huismerk zijn hier 26 cent goedkoper voor hetzelfde pak en de chocoladereep is 40 cent goedkoper. De suiker voor in de koffie is bijna op dus nemen we een kilopak mee: weer 33 cent bespaard.
Producten die duurder zijn in België zijn er ook, zoals gevulde koeken en smeerkaas. Maar de meerderheid blijkt goedkoper te zijn zoals rode kool in pot (73 cent verschil), luiers (64 cent verschil), rijst (36 cent verschil), penne (20 cent verschil) en nachochips (53 cent verschil).
Dezelfde shampoo drie euro goedkoper
Terwijl we boodschappen doen, is de winkel nagenoeg leeg. Er zijn vijf andere klanten, we staan bijna alleen tussen de schappen. Even op het lijstje kijken: Head and Shoulders. 6,89 staat op het prijskaartje. Is dit wel de goede want in Nederland betaal je bijna een tientje?
Uit een snelle vergelijking via de Jumbo-site blijkt dat het om exact dezelfde shampoo en dezelfde hoeveelheid gaat. Blijkbaar nemen Jumbo of Proctor and Gamble, het moederbedrijf van Head and Shoulders in België genoegen met minder winst.
Door een wesp gestoken
Jumbo reageert als door een wesp gestoken als we vragen stellen over de prijsverschillen met België. "Nemen jullie Albert Heijn dan ook mee in de vergelijking?", is het eerste wat de woordvoerder vraagt.
Om een eerlijk beeld te krijgen van de prijzen, zouden we alle producten moeten vergelijken, aldus een woordvoerder tegen RTL Z. "De gemiddelde Jumbo in Nederland en België telt -afhankelijk van de grootte- tot wel 16.000 verschillende producten."
Een deel van de producten is in Nederland goedkoper, en een deel in België, aldus Jumbo. "Over het hele assortiment genomen verschilt het gemiddelde prijsniveau tussen Nederland en België nauwelijks. Nederland blijkt overall zelfs een fractie goedkoper."
Andere concurrenten
Maar waarom is een fles Head and Shoulders in België dan maar liefst drie euro goedkoper en bloemkool twee euro? "Er zijn wel verschillen tussen individuele producten en productcategorieën. België is immers een andere markt met andere concurrenten dan in Nederland. Daarom hebben we in onze Belgische winkels een iets ander prijsbeleid dan in Nederland," aldus Jumbo.
Tegen Omroep Brabant zegt een Jumbo-woordvoerder dat de winkelketen in België 'soms genoegen neemt met wat minder winst vanwege de nieuwe markt en concurrentie'. Vragen over die uitspraken over een lagere winst beantwoordt Jumbo echter ondanks meerdere verzoeken van RTL Z niet.
"Als een product in het ene land iets goedkoper is dan in het andere land, dan heeft dat product een kleinere bruto marge. Dat is het verschil tussen de inkoopprijs van dat product en de verkoopprijs," wil een woordvoerder wel kwijt.
Verlies van 4 miljoen euro
Regulier betekent een kleinere brutomarge ook minder winst, maar dat hoeft niet. Zo zou Jumbo als geheel in België winst kunnen maken als bijvoorbeeld energiekosten, salarissen en afschrijvingen lager zijn. Omdat vragen over winst en verlies dus niet beantwoord worden, nemen we een kijkje in de in België gedeponeerde jaarrekening.
Jumbo leed bij onze zuiderburen in 2022 een verlies van 4 miljoen euro. De omzet steeg wel, van 108.595.600 in 2021 naar 160.411.884 euro in 2022. Een logische stijging want Jumbo opende in België vorig jaar verschillende nieuwe winkels. In 2021 lag het verlies op 6 miljoen euro.
'Onthaal' bij Albert Heijn
De Albert Heijn zit ook in Rijkevorsel op grofweg 200 meter afstand van Jumbo, dus laten we de auto staan en lopen we daarheen. De grootgrutter voert hetzelfde assortiment als in Nederland, maar heeft zich wel deels aangepast aan de Belgische markt. 'Onthaal', staat bijvoorbeeld met grote letters bij de servicebalie.
In de winkel is het drukker dan bij Jumbo, maar Albert Heijn is dan al sinds 2011 actief in België en dus ook bekender bij de consument. Eind augustus opende de winkelketen de 75e winkel in het land.
In 2019 werd de winkel door de Economische Inspectie in België op de vingers getikt omdat het producten met verlies verkocht, iets wat niet is toegestaan in het land om te voorkomen dat kleine supermarkten worden weg geconcurreerd.
Bij Albert Heijn vergelijken we deels dezelfde producten als bij Jumbo. Ook bij de Appie zijn de cafeïnevrije koffie (verschil 2,10 euro), snelkookrijst (0,50 verschil), cola (30 cent verschil) en luiers (30 cent verschil) goedkoper.
Diepvriesbloemkool ruim 2 euro goedkoper
Een uitschieter op ons lijstje is ook hier de diepvriesbloemkool (1 kilo, diepvries) die 2,36 euro in prijs scheelt. We zien echter ook veel producten die in België juist duurder zijn.
"Wij bepalen de verkoopprijzen altijd binnen de kaders van de nationale markt omdat het concurrentieveld hier sterk kan verschillen", zegt een woordvoerder van Albert Heijn over de prijsverschillen.
Verlies wordt echter niet gemaakt. Albert Heijn draaide in België een winst van ruim 3,7 miljoen, aldus de gedeponeerde jaarcijfers. Dat is wel veel minder dan in coronajaar 2021, toen er ruim 6 miljoen euro winst werd geboekt.
"Jumbo is in België the new kid on the block. De markt is daar hevig concurrerend, dus als je je daar als nieuwkomer naar binnen probeert te duwen, zul je moeten concurreren op service en prijs", aldus supermarktexpert Paul Moers.
Handen vol aan Nederland
Op termijn zal het in de winkels wel drukker worden verwacht hij. "Maar dat kost tijd, je moet echt een lange adem hebben. Lastig, want in de tussentijd heeft de directie van Jumbo haar handen vol aan Nederland waar het een imagoprobleem moet oplossen en waar de topman gedwongen is vertrokken. Dat heeft ook gevolgen voor de Vlaamse expansie, die moeten ze beperkt houden."
Moers woont zelf op een half uur rijden van de Duitse grens. "Daar zijn de prijzen nog veel lager dan in Nederland. Duitsland kent amper aanbiedingen, maar het totale prijsniveau is lager."
Duitsland nog goedkoper
Een aanbieding zoals in Nederland is volgens Moers een sigaar uit eigen doos. "Product A is dan goedkoper maar product B duurder ter compensatie."
Voor specifieke boodschappen zoals de rode kool of shampoo kan het volgens Moers de moeite zijn om even een Belgische Albert Heijn of Jumbo binnen te lopen.
"Maar andere producten zijn er weer duurder. Als je er speciaal voor moet rijden, zal het niet veel uitmaken. In Duitsland is dat anders. Dat scheelt echt tientjes op een volle kar."