Inflatie daalt maar boodschappen blijven duur, consument massaal op jacht naar koopjes
De inflatie is in juli licht gedaald, blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De inflatie kwam deze maand uit op 4,6 procent. In juni was dat nog 5,7 procent. Maar het leven blijft duur en dus gaat de consument nog meer dan anders op jacht naar koopjes. En dat is goed nieuws voor budgetwinkels.
Het gaat bij de inflatie van juli om voorlopige cijfers, omdat het CBS nog niet alle informatie heeft.
De inflatie is dan wel gedaald, maar nog altijd relatief hoog. In juni kwam de inflatie uit op 5,7 procent. Dat kwam vooral doordat voeding, drank en tabak flink duurder werden in die maand. De prijzen van die categorieën stegen gemiddeld met 12,6 procent.
De afgelopen maand werden vooral motorbrandstoffen goedkoper. Voedingsmiddelen waren nog steeds duurder dan een jaar geleden. De gemiddelde prijstoename daarvan was deze maand 11,6 procent in vergelijking tot een jaar eerder, tegenover 12,6 procent in juni.
Een kleine kanttekening is dat het CBS sinds juni de inflatie op een nieuwe manier berekend. Het gaat dan puur om de energiekosten. Eerder werd gekeken naar de energieprijzen van nieuwe contracten, nu wordt exacter gekeken wat huishoudens kwijt zijn aan energie. "Er zit dus wel een statistisch effect in door een andere meetmethode, maar dat effect is klein", aldus Peter Hein van Mulligen van het CBS. Ofwel het cijfer van 4,6 procent is betrouwbaar.
Speurtocht en reclamefolders
Niet zo verwonderlijk dat de consument meer let op de uitgaven aan boodschappen. Bijna twee derde van de leden van het RTL Nieuwspanel doet dit. Dat gebeurt onder meer door grotere verpakkingen te kopen of aanbiedingen te kopen met veel producten (bijvoorbeeld vier plus twee gratis), blijkt uit het onderzoek van het panel.
Een andere truc om te besparen op de boodschappen is meerdere winkels afstruinen om de laagste prijs te vinden, 43 procent van de ondervraagden maakt met liefde een extra rondje hiervoor. Een bijna net zo'n groot deel van de ondervraagden (38 procent) pluist nauwgezet de reclamefolders uit.
Ook halen mensen hun boodschappen en drogisterij-artikelen bij budgetwinkels zoals Action, Big Bazar of Die Grenze. Bijna de helft van de respondenten van het RTL Nieuwspanel gaat vaker naar dit soort winkels.
In deze video vertelt de eigenaar van Die Grenze, Bert Hesselink, over zijn succesformule:
Verdeeld over de kwaliteit
Over de kwaliteit van de producten zijn de meningen verdeeld. Vier van de tien ondervraagden vindt de kwaliteit minder dan in andere winkels, een bijna even groot deel ziet geen verschil in kwaliteit. Tevreden of niet, het weerhoudt mensen er niet van om bij budgetwinkels in te slaan.
Want hoewel veel mensen naar budgetwinkels gaan om te besparen, is het maar de vraag of dat altijd lukt. Bijna de helft van de ondervraagden komt met meer artikelen thuis dan ze oorspronkelijk van plan waren te kopen.
Verantwoording
Het onderzoek is gehouden van 25 tot 27 juli 2023, onder 18.500 leden van het RTL Nieuwspanel. Het is na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk: leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur. Het RTL Nieuwspanel telt in totaal ongeveer 30.000 leden.
Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?
Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier.