Halloween stuwt omzet feestwinkels: bijna zo belangrijk als carnaval
Spinnen, rookmachines en enge kostuums. Feestwinkels verkopen steeds meer Halloweenproducten. Wat tien jaar geleden begon met de verkoop van enkele capes, is veranderd in een horrorfeest dat een hoge omzet oplevert. De trends dit jaar: verkleed gaan als Wednesday van The Addams Family, chirurgenpakken en heel, heel veel nepbloed.
Traditiegetrouw wordt Halloween vooral gevierd in landen als de Verenigde Staten en Canada. Op 31 oktober, een dag voor Allerheiligen, gaan kinderen verkleed langs de deuren om snoep op te halen. Ook in Nederland neemt de populariteit van Halloween ieder jaar toe.
Scholen organiseren feesten, hele straten worden versierd en in bijna ieder dorp of stad is er minstens één optocht. Halloween valt dit jaar op dinsdag, waardoor de feesten gespreid worden over twee weekenden. Vanavond starten op veel plekken al feesten en shows.
"Tien jaar geleden verkochten we met Halloween een paar capes, dat was alles", vertelt Dennis Sep van SEP Feestartikelen in Roosendaal.
Twee meter hoge bewegende poppen
"Nu pakken mensen het heel groot aan. Het loopt flink door qua drukte. We verkopen niet alleen kostuums, maar ook versieringen voor huizen. Twee meter hoge poppen die bewegen zijn populair. Die zetten ze voor de deur. Dat is uit Amerika afgekeken. En alles met bloed en afgehakte handen doet het goed."
Carnaval blijft voor Sep qua omzet het belangrijkste feest van het jaar. "Maar Halloween komt daar kort achteraan. Het weekend voor Halloween is het hier in de winkel net zo druk als het weekend voor carnaval. Ik ben als ondernemer heel blij met deze horrortrend."
Enger dan in Amerika
Er is een groot verschil tussen Halloween in Nederland en Halloween in Amerika, weet Wendy Giphart van Dam Feestartikelen in Amsterdam. "Bij ons moeten kostuums en accessoires eng zijn. Het is gericht op het horrordeel. In Amerika kun je ook vrolijk verkleed gaan."
Het nepbloed is in de winkel niet aan te slepen. "In tubes en jerrycans. Verder zijn killer clowns populair en vampierentandjes die je op je eigen tanden vast kunt zetten. Enge maskers van latex doen het ook goed."
Halloween wordt voor Giphart langzaam het belangrijkste feest van het jaar qua omzet. "Met carnaval is het nog iets drukker. Dan verkopen we veel aan mensen die in het zuiden carnaval gaan vieren."
Miljardenfeest
Amerikanen geven dit jaar naar verwachting ongeveer 11 miljard euro uit aan snoep, kostuums en versieringen, aldus onderzoek van de National Retail Federation. In 2022 was dat 9 miljard euro. Openbare omzetcijfers van Halloween in Nederland zijn er niet.
Ook bij De Utrechtse Feestwinkel is het druk. De winkel staat bomvol kostuums en accessoires, uit de speakers klink enge muziek. "Vroeger deed bijna niemand in Nederland aan Halloween", vertelt Michael Jongerius die er al jaren werkt.
"Zes jaar geleden begon het rond Halloween pas druk te worden. We wisten niet wat ons overkwam. Daarna werd het weer iets minder druk en na corona is het echt losgeslagen. Iedereen wil feesten."
Van je eigen huis een spookhuis maken
Ook Jongerius ziet dat Halloween hier anders gevierd wordt dan in Amerika. "Hier moet het eng zijn. Mensen willen geschminkte wonden, neplenzen. Enge clownsmaskers zijn gewild en de jurkjes en pruiken van Wednesday doen het ook goed."
Hij verkoopt ook veel bewegende lopende handen en bewegende poppen. "Er zijn mensen die zes poppen tegelijkertijd meenemen en er met de familie een heel eng feest van maken in een spookhuis."
Carnaval blijft ook voor de Utrechtse winkel het belangrijkste omdat veel klanten in Brabant en Limburg gaan feesten. "Daarna Halloween en daarna het Oktoberfest", zegt Jongerius over het belang van de feesten voor zijn omzet.
Eén van de grootste feestwinkels van Nederland zit in Breda. Op woensdagmiddag zijn hier twee kassa's open en lopen er zeven medewerkers rond. "Dat is nog niets vergeleken met carnaval. Dan lopen we hier met twintig medewerkers en zijn zeven kassa's open", zegt eigenaar Cees van der Horst.
Toch wordt Halloween voor hem als ondernemer ieder jaar belangrijker. "De Oktoberfesten die ook populair waren, zijn een beetje over hun hoogtepunt heen, dus het Halloweenpubliek is heel welkom."
Van der Horst kocht dit jaar 130 Wednesday-jurkjes in. "Daar zijn er nu nog 14 van over. Ook bewegende handen met een motor erin zijn populair. En veel mannen kopen een blauw chirurgenpak, dat ze zelf insmeren met bloedpasta."
Vriendelijke heksen
In de winkel vind je verder spookskeletten, scream-maskers, rookmachines, blacklights en veel maskers van enge clowns. "Kinderen zijn echt bang van die killer clowns. Je ziet dan ook dat er ook veel vrouwen gaan die als vriendelijke heks gaan, als ze weten dat kinderen bij hun aanbellen voor snoep."
Van der Horst ziet dat steeds meer mensen hun huis versieren. "In Breda is een hele straat, de Ahornstraat, versierd. Daar zijn ze al drie weken mee bezig. In Bavel, een dorpje hier vlakbij, hetzelfde. Mensen kopen projectoren en projecteren daarmee vooraf opgenomen beelden op de ramen, waardoor het lijkt alsof in het raam een skelet bungelt."
Waarzeggers met glazen bol
Waar carnaval is voorbehouden aan het katholieke zuiden, viert iedereen Halloween, ongeacht het geloof. "We hebben pas materialen voor een Halloweenoptocht in het Zeeuwse Burgh-Haamstede geleverd. Daar bouwen ze een route door twee dorpen en langs een industrieterrein. Langs de route staan onder meer waarzeggers met een glazen bol en bouwhekken worden bekleed met zwarte doeken en spinnenrag."
De ondernemer verwacht dat de populariteit van Halloween de komende jaren nog verder toeneemt. "Het is echt een stijgende markt. Heel veel verenigingen en scholen organiseren nu Halloweenfeesten en tochten."