Goedkope brandstof

Winst Air France-KLM verdubbeld door volle vliegtuigen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Remko de WaalWinst Air France-KLM verdubbeld door volle vliegtuigen
RTL

Air France-KLM heeft een goede zomer achter de rug. De winst kwam in het derde kwartaal uit op ruim 900 miljoen euro. Dat is een verdubbeling in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij vervoerde meer passagiers, die ook nog eens bereid waren om meer te betalen voor hun ticket.

Air France-KLM vervoerde bijna 27 miljoen passagiers, ruim 7 procent meer dan in de zomer van vorig jaar. De omzet ging met 6,8 procent omhoog, tot 8,6 miljard euro. Onderaan de streep boekte het bedrijf een winst van 931 miljoen euro. Dat is ruim 97 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Prijzen omhoog

Die gigantische winstsprong dankt het bedrijf aan de grote drang om weer te vliegen. Gemiddeld zaten de toestellen voor bijna 90 procent vol. Vervolgens kon het bedrijf meer stoelen verkopen, omdat er meer capaciteit beschikbaar was. En dan werden de prijzen nog met gemiddeld bijna 2 procent verhoogd.

Winst bij Air France-KLM dankzij duurdere tickets en goedkopere kerosine
Lees ook

Winst bij Air France-KLM dankzij duurdere tickets en goedkopere kerosine

Daarnaast was het bedrijf een stuk minder kwijt aan brandstof. Die kostenpost viel 18 procent lager uit in vergelijking met het derde kwartaal in 2022. Een andere forse kostenpost, de salarissen, stegen wel aanzienlijk. Het bedrijf was er 2,1 miljard euro aan kwijt, 13 procent meer. 

Blik op de toekomst

Topman Ben Smith is in ieder geval zeer tevreden, ook omdat de goede resultaten het mogelijk maken om de schuldenlast verder te verminderen. Het bedrijf kan zelfs weer naar de toekomst kijken. Zo werd een deal gesloten met vliegtuigbouwer Airbus voor de aankoop van minimaal 50 nieuwe toestellen, die in de komende jaren geleverd zullen worden

Ook werd een belang van bijna 20 procent genomen in de Scandinavische maatschappij SAS AB. Met deze stap versterkt het bedrijf zijn positie in Noord-Europa. 

"We zijn blij met de resultaten", reageert Marjan Rintel, bestuursvoorzitter van dochterbedrijf KLM. "Dat is niet zonder horten of stoten gegaan." Volgens haar zijn de problemen uit de covid-periode nog niet voorbij. Het bedrijf heeft nog steeds last van een tekort aan personeel en vliegend materieel. 

Transavia weer in de lift

Dat laatste gold vooral voor Transavia, dat in de eerste helft van het jaar veel vluchten moest schrappen vanwege problemen met de vliegtuigen. Dat leverde een fors verlies op, dat door de goede prestaties van het afgelopen kwartaal weer werd ingelopen

De goede prestaties betekenen niet dat er binnen afzienbare tijd een einde zal komen aan de stijgende ticketprijzen. De hoogte daarvan is altijd afhankelijk van vraag en aanbod, legt Rintel uit. En op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. "Mensen willen wel heel graag vliegen. En daarmee hangen de ticketprijzen natuurlijk samen", verklaart zij. Met andere woorden: het bedrijf kan de prijzen nog wel even blijven verhogen.

Lees meer over
Air France KLM