Record winstmarge

Winst bij Air France-KLM dankzij duurdere tickets en goedkopere kerosine

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegWinst bij Air France-KLM dankzij duurdere tickets en goedkopere kerosine
RTL

Het verhogen van de ticketprijzen en reislustige consumenten legt Air France-KLM geen windeieren. Het verlies uit het eerste kwartaal van dit jaar werd omgebogen naar winst. Daarnaast profiteerde de Frans-Nederlandse luchtvaartcombi van lagere brandstofprijzen.

De omzet kwam uit op 7,6 miljard euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst steeg fors: van 280 miljoen euro in de maanden april, mei en juni 2022 tot 604 miljoen in het afgelopen kwartaal. 

Record winstmarge

Dat is vooral te danken aan de lagere rekeningen voor kerosine en het feit dat Air France-KLM de ticketprijzen heeft verhoogd vanwege de inflatie. Het levert het bedrijf een mooie winstmarge op. Op iedere verdiende euro, boekt het 9,6 cent winst, voor aftrek van belastingen en dergelijke. Een record, meldt topman Benjamin Smith vol trots.

Air France-KLM heeft last van dure brandstof en personeelstekort
Lees ook

Air France-KLM heeft last van dure brandstof en personeelstekort

De hoge ticketprijzen werkten niet bepaald afschrikwekkend. In het tweede kwartaal van dit jaar reisden bijna 25 miljoen mensen met Air France, KLM of dochterbedrijf Transavia. Dat waren er ruim 8 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2022.

Dat is mede te danken aan het feit dat er minder vertragingen en verstoringen zijn op Schiphol, aldus een tevreden Smith. De enige domper die Marjan Rintel, de CEO van KLM, ziet is dat het bedrijf zo veel tijd kwijt is aan het onderhoud van vliegtuigen. "De vraag naar vliegtickets was zelfs groter dan het aantal vluchten dat we konden uitvoeren." Dat speelt vooral bij Transavia, waar al maanden problemen zijn met de vliegtuigen. 

Winst stijgt harder dan kosten

Dankzij de hogere ticketprijzen en omdat de vliegtuigen voller zaten, steeg de winst per passagier dus flink. Die extra winst compenseerde ruimschoots voor de hogere salarissen en de winstdelingsregeling voor het personeel. Verder gingen de tarieven omhoog die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen aan vliegvelden om er te kunnen opereren.

Voor het huidige kwartaal verwacht het bedrijf dat de toestellen nog voller zullen zitten. De ticketprijzen zullen niet verder stijgen, verwacht Rintel. Maar een verlaging zit er voorlopig ook niet in.

De bonus die KLM aan het personeel betaalde om te vieren dat de staatssteun is afgelost, kwam het bedrijf op kritiek te staan van de staatsagent. Een winstuitkering is in strijd met de voorwaarden die hoorden bij de staatssteun die KLM ontving, oordeelde de staatsagent. Hij werd aangesteld om namens het ministerie van Financiën in de gaten te houden of KLM zich wel aan die voorwaarden zou houden. 

Omstreden bonus

Rintel erkent dat de bonus in strijd is met de voorwaarden, maar volgens haar kon KLM niet anders vanwege de nieuwe situatie die was ontstaan na de coronacrisis. De bonus was nodig om nieuw personeel te verleiden om bij het bedrijf te gaan werken, zegt zij. 

"Hadden we het anders en beter kunnen doen? Ja, ik denk het wel", kijkt Rintel nu terug. "Maar dat is achteraf, als je weet hoe zo'n periode uitpakt ook makkelijker te zeggen."

Minder schuld

Dankzij de hogere winst staat het bedrijf er financieel in ieder geval weer iets beter voor. De luchtvaartcombi heeft nog een schuld van bijna vijf miljard euro, 1,4 miljard minder dan aan het einde van vorig jaar. 

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartToerismeVliegveld