Nog steeds verlies

Air France-KLM heeft last van dure brandstof en personeelstekort

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegAir France-KLM heeft last van dure brandstof en personeelstekort
RTL

Air France-KLM heeft een, naar eigen zeggen, bemoedigend eerste kwartaal achter de rug. Er werden veel meer passagiers vervoerd in vergelijking tot de eerste drie maanden van 2022. En dus steeg de omzet ook flink. Het bedrijf heeft nog wel veel last van een tekort aan personeel en de hoge brandstofprijzen.

Onderaan de streep noteerde het bedrijf een verlies van 337 miljoen euro, ongeveer 40 procent minder verlies dan in het eerste kwartaal van 2022. De omzet kwam uit op 6,3 miljard euro, een stijging van ruim 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. 

Last van personeelstekort

Het bedrijf, waar behalve Air France en KLM ook Transavia onder valt, vervoerde in totaal bijna 20 miljoen passagiers. Dat is een stijging van 35 procent. Klinkt indrukwekkend, maar de toestellen zaten nog steeds minder vol dan in 2019, voor de coronacrisis. 

KLM werd ook geplaagd door het personeelstekort in Nederland, aldus financieel topman Erik Swelheim. Door een tekort aan personeel op Schiphol en bij KLM zelf konden er ook minder vluchten uitgevoerd worden dan waar KLM tickets voor had kunnen verkopen. 

Veel tickets verkocht

Voor de komende kwartalen, met het drukke vakantieseizoen erin, verwacht het bedrijf dat de vliegtuigen voor ongeveer 95 procent vol zullen zitten. Het bedrijf heeft voor een bedrag van 5,2 miljard euro aan verkochte tickets in de boeken staan. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de 3,7 miljard eind 2022. "Een zeer bemoedigende kaartverkoop voor het zomerseizoen", aldus topman Benjamin Smith

Nederlandse lobby mislukt: Air France-KLM-topman krijgt alsnog bonussen
Lees ook

Nederlandse lobby mislukt: Air France-KLM-topman krijgt alsnog bonussen

Hoe veelbelovend ook: de kosten voor het bedrijf gingen ook omhoog. De torenhoge inflatie na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne speelt ook Air France-KLM parten. Zo gingen de salarissen van het personeel omhoog, de tarieven op luchthavens en andere uitgaven. 

Dure brandstof

Verder had het bedrijf nog last van de gestegen brandstofprijzen en de hogere koers van de dollar ten opzichte van de euro. Dat zorgde voor een kostenpost van bij elkaar bijna 500 miljoen euro. 

Een andere factor is het ontbreken van staatssteun in het afgelopen kwartaal, waar het bedrijf vorig jaar nog 210 miljoen euro aan staatssteun ontving. 

Groeistuipen Transavia

En dan is er nog Transavia. Dit dochterbedrijf dat vooral vakantievluchten uitvoert, draait zeer goed. Naar verwachting vervoert Transavia dit jaar fors meer passagiers dan voor de coronacrisis uitbrak. In het afgelopen kwartaal werden er 50 procent meer passagiers vervoerd.

Onderaan de streep ging het alleen een stuk minder. Het bedrijf heeft te kampen met hogere kosten, vooral door de gestegen brandstofprijzen. Ook had Transavia last van stakingen bij de luchtverkeersleiding in Frankrijk en van problemen met toestellen in Nederland.

Toestellen aan de grond

Om uiteenlopende redenen staan er meer toestellen aan de grond dan gebruikelijk bij het bedrijf. Hierdoor was Transavia genoodzaakt om een aantal vluchten te schrappen. Dat geldt ook voor deze week, waarin er 42 vluchten geschrapt zijn. Er zijn acht toestellen buiten gebruik, van de 45. In totaal heeft Transavia 104 vliegtuigen. 

Dat zijn er drie tot zeven te weinig, vertelt KLM-ceo Marjan Rintel in gesprek met RTL Z. "En ja, als je dan een bijvoorbeeld een toestel hebt met bliksemschade, die dan aan de grond moet blijven staan en die dan extra gecontroleerd moet worden, dat zijn dan van die Murphy's law dingen die echt niet helpen op dit moment als je al tekort hebt aan toestellen."

Het bedrijf gaat de dienstregeling uitkleden in juni en al verkochte vakanties omboeken. Op die manier hoopt Transavia te voorkomen dat reizigers op het laatste moment geconfronteerd worden met vluchten die uitvallen.

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaart