Maar 23 klachten ingediend bij geschillencommissie voor prijsplafond
Tot nu toe zijn er 23 klachten binnengekomen bij De Geschillencommissie Energie Prijsplafond. Dit klachtenloket voor consumenten is opgetuigd toen het prijsplafond voor energie werd ingevoerd.
Eind van het jaar stopt het prijsplafond voor energie en dus ook deze speciale geschillencommissie. Door het prijsplafond betaalden consumenten dit jaar voor de eerste 1200 kuub gas niet meer dan 1,45 euro per kuub en voor de eerste 2900 kilowattuur stroom betaalde je 40 eurocent per kWh.
Rekenfout
Omdat het plan onder hoge tijdsdruk uit de grond werd gestampt is er bij De Geschillencommissie een apart klachtenloket ingericht. Hier kunnen consumenten hun geschil melden als energiebedrijven naar hun mening een rekenfout hebben gemaakt bij het uitvoeren van het prijsplafond en je als consument een te hoge energierekening hebt ontvangen.
Nu het eind van het prijsplafond voor energie in zicht komt, is het tijd om de balans op te maken.
In totaal zijn er 23 klachten binnengekomen. Negen klachten zijn afgerond, bijvoorbeeld omdat er geschikt is of een consument tussentijds is gestopt met de procedure.
Nog veertien klachten zijn in behandeling. In één zaak is daadwerkelijk uitspraak gedaan. "Deze klacht was ongegrond en de consument krijgt daarom geen schadevergoeding", zegt een woordvoerder van De Geschillencommissie.
Klachtenloket nog open
Het klachtenloket is nog steeds open, dus een consument met een klacht specifiek over het prijsplafond energie kan zich hier melden, mits het geschil het bedrag van 5000 euro niet overstijgt.
Een klacht indienen kost 52,50 euro en als je in het gelijk gesteld wordt, krijg je dit bedrag terug.