Oudere auto's

AC-autoladers verdwijnen op termijn bij snellaadstations

Door Puck Scheres··Aangepast:
© Getty Images.AC-autoladers verdwijnen op termijn bij snellaadstations
RTL

Wie een wat oudere elektrische auto heeft, zoals een Renault Zoe met een bouwjaar vóór 2019 of een Nissan Leaf, kan steeds minder makkelijk zijn auto opladen bij snellaadlocaties langs de snelweg. Deze stekkerauto's hebben namelijk een AC- of CHAdeMo-aansluiting en deze stekkers worden langzaam uitgefaseerd bij snelladers. Je zult dus vaker de snelweg af moeten voor een geschikte laadplek.

Bij de introductie van elektrisch rijden waren er drie soorten stekkers: AC (traag laden), CHAdeMo dat vooral wordt gebruikt in Aziatische auto's zoals de Nissan Leaf, en DC (snelladen) met CCS-stekkers. Inmiddels is snelladen (DC) met een CCS-stekker de nieuwe universele standaard voor Europa en verplicht voor alle nieuwe elektrische auto's.

Wet van de remmende voorsprong

Elektrische rijders van het eerste uur – zoals Renault Zoe bestuurders - hebben last van de wet van de remmende voorsprong. Hun laadsysteem is inmiddels verouderd en wordt ingehaald door nieuwe, snellere laadtechnieken.

EU onderzoekt illegale staatssteun voor Chinese elektrische auto's
Lees ook

EU onderzoekt illegale staatssteun voor Chinese elektrische auto's

"Het oude model Renault Zoe Quick Charge is het enige model wat op AC kan snelladen (tot 43 kW). De nieuwe Zoe - die Renault al sinds 2019 produceert - kan snelladen met CCS en niet meer op AC. Bovendien worden er geen nieuwe elektrische auto's geproduceerd die op AC kunnen snelladen", zegt Boris Wielers van Fastned.

Bovendien zorgt de AC-stekker volgens hem voor verwarring. "Deze past op alle voertuigen die met CCS kunnen laden, maar je krijgt niet de laadsnelheid die je verwacht."

Een AC-stekker is niet overbodig, want je kunt nog steeds (langzaam) laden op je huisadres, werkplek of bij openbare laadpalen, maar die laadmethode duurt veel te lang als je op doorreis bent.

De verschillende stekkers.© Getty Images.
De verschillende stekkers.

1200 snellaadlocaties

Van alle laadpalen in Nederland is 9 procent een snellader. Volgens Aarjan Langereis van LaadpasTop10 zijn er in Nederland zo'n 1200 snellaadlocaties allemaal uitgerust met CCS-stekkers. Op zo'n locatie zijn meerdere laadpunten. Nu zijn er op deze stations nog zo'n 700 CHAdeMO-stekkers en zo'n 300 tot 500 AC-stekkers aanwezig.

Fastned heeft ruim 165 snellaadlocaties in Nederland. Die zijn allen voorzien van CCS en CHAdeMO-stekkers. Volgens Wielers wordt de AC-laadplek minder dan één procent gebruikt. "We hebben nu nog tientallen AC-laadpunten, maar die verdwijnen langzaam. Er is gekozen om op nieuwe stations - en bij upgrades van bestaande stations - deze AC-stekkers niet meer te plaatsen."

Meer behoefte aan snelladen

Ook concurrent Allego gaat op termijn AC-laadpunten uitfaseren. "Snelladen is de nieuwe norm en de techniek wordt snel doorontwikkeld. Al onze laders krijgen op den duur een upgrade en er is onder elektrische rijders meer behoefte aan snelladen. Er worden in Europa alleen nog maar auto's geproduceerd met CCS-stekker", zegt Harold Langenberg van Allego.

AC-laders zullen langs de snelweg niet helemaal verdwijnen, maar je moet de weg af en rijden naar een hotelketen of fastfoodketen. "In Nederland heeft McDonald's op meer dan 100 locaties 50 kW laders met AC geplaatst, waar het oude model van de Zoe gebruik van kan maken. Het is dus niet zo dat deze auto's op minder plekken langs de snelweg kunnen laden. Alleen op andere plekken, zegt de woordvoerder van Fastned.

95 procent gebruikt CCS-stekker

Er rijden nu nog bijna 8000 oude Renault Zoe's rond dus zonder CCS-aansluiting en zo'n 40.000 auto's hebben een CHAdeMo-stekker. Dat is een klein aantal als je ziet dat er inmiddels bijna 420.000 elektrische bolides in Nederland zijn verkocht en rondrijden. En ruim 95 procent gebruikt de CCS-stekker om snel te laden.

Een laadstation met verschillende stekkers.© Getty Images.
Een laadstation met verschillende stekkers.

Van de snelweg af

Sjors ten Tije, woordvoerder bij de Vereniging Elektrische Rijders, heeft er dan ook begrip voor dat de oude laadsystemen op sommige plekken verdwijnen. "Alle autofabrikanten zijn overgestapt op nieuwe stekkers. Er rijden maar 7000 tot 8000 auto's rond met die oude. Dan is het logisch dat bij de aanleg van nieuwe laadpunten voor moderne stekkers wordt gekozen."

Anders krijg je laadpunten waar vaak een plek leeg is, omdat er bijna geen klanten zijn voor een CHAdeMO-stekker of AC-stekker, aldus Ten Tije. "Wel is het belangrijk dat ook de bezitters van die oude elektrische auto's nog kunnen laden. We zeggen dan ook, als er al zo'n laadpunt is, houd het dan. Zeker omdat die auto's het ook goed doen op de tweedehands markt."

Mensen met een Renault Zoe of Nissan Leaf hoeven ook volgens Ten Tije niet bang te zijn, dan ze met een lege accu komen te staan. "Je kan altijd wel laden, maar soms moet je van de snelweg af."

De locatie van die oplaadpunten vind je hier.

Lees meer over
RenaultElektrisch rijdenAutoDuurzaamheidKlimaat