Prijs nu belemmering

Populariteit stekkerauto stijgt minder hard: 'Wie hem wil, heeft er een'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Hollandse hoogte / Peter HilzPopulariteit stekkerauto stijgt minder hard: 'Wie hem wil, heeft er een'
RTL

In oktober werden er in ons land bijna 29 procent meer volledig elektrische auto's geregistreerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat lijkt veel, maar in andere landen van de EU was de toename nog groter. De eerste golf van elektrificatie hebben we in Nederland nu gehad, zegt ING-econoom Rico Luman.

In oktober werden er in Nederland 8268 volledig elektrische auto's geregistreerd, blijkt uit cijfers van ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie. Maar in de EU als geheel ging het op bijna 122.000 volledig elektrische auto's: een stijging van 36,3 procent.

Gebruik elektrische auto nog jarenlang duurder dan benzinebak
Lees ook

Gebruik elektrische auto nog jarenlang duurder dan benzinebak

In vrijwel alle EU-landen was er sprake van groei.

Naleveringen

Dat in Nederland de registraties nu minder stijgen dan in veel andere EU-landen, heeft meerdere oorzaken, zegt Paul de Waal, woordvoerder van branchevereniging Bovag.

Zo steeg het aantal registraties van elektrische auto's hier in de eerste maanden van het jaar nog mede doordat er sprake was van naleveringen, aldus De Waal.

Auto's die vorig jaar werden verkocht konden soms pas dit jaar worden geleverd. "Fabrieken moesten na corona nog worden opgestart en er waren nog tekorten aan grondstoffen."

Maar nu blijft het aantal bestellingen voor nieuwe elektrische auto's achter, zegt hij. Het subsidiepotje voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto's is nu nog voor 41 procent gevuld, terwijl het vorig jaar al eind mei leeg was.

Eerste golf

Nederland loopt voorop binnen Europa met de overgang naar elektrische auto's, zegt Rico Luman, econoom die bij ING onder meer de automotive sector volgt, hierover.

Dat betekent wel dat de verkopen in andere landen hoger zijn, aldus Luman. 

De eerste golf van elektrificatie hebben we in Nederland nu gehad, zegt hij. Veel consumenten die een elektrische auto mede willen kopen vanwege het milieu hebben dat al hebben gedaan, verwacht Luman.

Twijfels

Maar nu staan we voor de tweede golf, voor de grote middengroepen is de prijs nog belangrijker en die consumenten hebben nog wat twijfels, aldus Luman.

Dat komt volgens hem doordat veel consumenten niet de prijs per gereden kilometer berekenen, ze kijken naar de aanschafprijs en die is hoog, zegt hij. 

Voor veel mensen kan elektrisch rijden al voordelig zijn, maar het verschilt waar je kunt laden en dus hoeveel dat je kost, zegt hij.

Veel consumenten lenen overigens voor de aanschaf van een auto, dan is de gestegen rente een nadeel, aldus Luman.

Chinese merken

Er komen nu wel meer modellen op de markt, bijvoorbeeld van Chinese merken. Die zijn vaak ook goedkoper, waardoor meer consumenten ze kunnen veroorloven, aldus Luman.

Samen met het wat grotere bereik van 400 tot 500 kilometer kan dat volgens hem consumenten over de streep trekken.

"En het heeft misschien ook tijd nodig voordat consumenten Chinese auto's kopen."

Onzekerheid

"Maar er is nu onzekerheid over de stimulering door de overheid na 2025", voegt De Waal hier aan toe. Nu nog betaal je voor je elektrische auto's namelijk geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting).

Maar dat wordt afgebouwd. In 2025 geldt nog een korting van 75 procent en vanaf 2026 betaal je het volle pond.

Zware accu

En dat kan aantikken, want de wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van je auto en de accu van een elektrische auto is zwaar.

De Waal pleit er dan ook voor dat particulieren meer zekerheid krijgen, doordat de overheid de korting voor elektrische auto's verlengt.

"Op zich staat weinig een verdere opmars van de elektrische auto in Nederland in de weg. De afstanden zijn er naar en we hebben de laadinfrastructuur."

Tweedehands

Inmiddels is het marktaandeel van auto's met een verbrandingsmotor, dus die rijden op benzine of diesel, in Nederland overigens tot onder de 50 procent gedaald. In oktober lag het aandeel op 47,3 procent.

We blijven ook tweedehands elektrische auto's kopen. Het subsidiepotje van 32,4 miljoen euro (2000 euro per auto) is al leeg.

Lees meer over
AutoElektrische autoDuurzaamheidCO2-uitstootStikstofvervuiling