Omzet bijna 25 procent hoger

Drukste week van het jaar voor supermarkten: 'Alle hens aan dek'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP / Remko de WaalDrukste week van het jaar voor supermarkten: 'Alle hens aan dek'
RTL

Veel Nederlanders hebben de komende vier dagen vrij, maar voor supermarkten is het juist alle hens aan dek. En zeker nu het economisch moeilijker tijden zijn, pakken consumenten uit, denken experts. Dat levert de supermarkten fors meer omzet op.

Wie dat wilde, kon afgelopen week al lekker vroeg de kerstboodschappen doen. Zo waren de Albert Heijn aan het Gelderlandplein in Amsterdam en de vestiging aan de Rotterdamse Coolsingel deze week al om 6 uur 's ochtend open. Daarnaast zijn veel supermarkten ook op eerste en tweede kerstdag open.

Fors hogere omzetten

Want eten en drinken is voor veel consumenten een belangrijk onderdeel van kerst. De dagen rondom kerst en oud en nieuw zijn zelfs de drukste dagen van het jaar, zegt Roland van der Aart, woordvoerder van supermarktketen Jumbo. "Vanwege de drukte is het tijdens de feestdagen alle hens aan dek in de winkels, bij onze bezorgers en ook in de distributiecentra." Dan haalt het bedrijf ook de hoogste omzetten van het jaar. 

Slim kerstboodschappen doen kan je tientallen euro's schelen: 'Snij je kaas zelf in de vorm van een kerstboom'
Lees ook

Slim kerstboodschappen doen kan je tientallen euro's schelen: 'Snij je kaas zelf in de vorm van een kerstboom'

Hoeveel hoger, daar wil Jumbo niets over zeggen. Maar Eric Harmsen, senior consultant bij marktonderzoeker GfK heeft wel cijfers over de supermarktbranche in totaal. In de twee weken vóór kerst is de omzet in supermarkten 23 procent hoger dan in een normale periode van twee weken, zegt hij.

De gemiddelde omzet van supermarkten in Nederland is zo'n 970 miljoen euro per week. In de week van afgelopen maandag tot en met de zondag voor kerst zal dat bijna 1,2 miljard euro zijn, zegt Rini Emonds van marktonderzoeksbureau Circana.

Open met kerst

Ook op eerste en tweede kerstdag kun je in steeds meer supermarkten terecht. Zo zijn van de meer dan 700 vestigingen van Jumbo er 356 open op eerste kerstdag en zelfs 633 op tweede kerstdag. Sommige supermarkten zijn dan ook al om 7 uur 's ochtends open.

We kopen dan ook vaker boodschappen met kerst. Vorig jaar vorig kocht 5,5 procent van de huishoudens boodschappen op eerste kerstdag en op tweede kerstdag is dat zelfs het dubbele, aldus Harmsen.

Service naar de klant

Dat veel winkels met kerst open zijn is overigens niet zozeer vanwege de omzet die dan kan worden behaald, het is meer een service voor de klant. Het is dan voor de vergeten boodschappen en consumenten hoeven dan minder vooruit te plannen, zegt woordvoerder Rianne van Beek van Plus Supermarkten.

De supermarkten worden er zelf ook beslist niet slechter van. De omzet met kerst was vorig jaar 50 procent hoger dan in 2019, dus voor corona, aldus marktonderzoeker Harmsen van GfK. De omzet met kerst verschilt per winkel, aldus Van Beek. "In stedelijke gebieden ligt dat over het algemeen wat hoger dan in de andere gebieden.

'Iedereen die kan werken werkt'

Met die hogere omzetten en ruimere openingstijden hebben supermarkten natuurlijk ook meer medewerkers nodig. In de week vóór kerst zijn er gemiddeld zo'n 15 procent meer medewerkers in de winkels dan in een reguliere week, aldus Van Beek. En in de distributiecentra is dat gemiddeld zelfs zo'n 25 procent meer.

"Iedereen die kan werken, werkt. De grootste uitdaging zit vooral in deze laatste dagen voor kerst, als veel klanten hun grote kerstinkopen doen", voegt Van der Aart van Jumbo daar aan toe. Vanwege de kerstvakantie zijn er veel scholieren beschikbaar, zegt hij. "Daarnaast springen al de hele week collega's van het hoofdkantoor van Jumbo een dag(deel) bij in de winkel of bij het bezorgen van de kerstbestellingen."

Lees meer over
Rini EmondsCircanaING BankAlbert HeijnInretailSupermarktRetailDetailhandelKerstmisEditie NL Link in bio