Nederlandse transporteurs bedolven onder Britse boetelawine
Vrachtwagenchauffeur Reinier Slootweg kreeg voor bijna 4 ton aan boetes omdat hij zich niet aan de milieuregels in Londen gehouden zou hebben. In één keer vielen 364 boetes bij hem op de deurmat. En hij is niet de enige gedupeerde. Reden voor meerdere wegvervoerders om een rechtszaak te starten. In totaal gaat het om 7,5 miljoen euro aan boetes en incassokosten die onterecht zouden zijn opgelegd.
Om de stikstofuitstoot terug te dringen introduceerde Londen in 2019 milieuzones. Wie geen schone auto of truck heeft, moet een taks betalen van 12,50 pond. Bovendien moeten alle buitenlandse voertuigeigenaren die een milieuzone inrijden hun kenteken vooraf online registreren.
"Ik heb me aan alle regels gehouden", aldus Slootweg. Niets aan de hand dus, dacht hij. Tot hij in november 2022 in één klap meerdere enveloppen kreeg van de Euro Parking Collection (EPC), een Engels incassobureau.
"Allerlei boetes en aanmaningen op die boetes. Bezwaar maken kon niet meer, want die termijn was al verlopen. Ik moet inclusief incassokosten bijna 4 ton aan boetes betalen. Dan kan ik wel stoppen. En al die boetes zijn onterecht."
Het ging bij Slootweg zowel om de milieuzone, maar ook om de Direct Vision Standard. Vanaf maart 2021 moeten alle vrachtwagens voldoen aan veiligheidsregels (DVS) als ze Londen binnen willen rijden. Zo moeten er extra camera's gemonteerd worden.
"Die camera's heb ik allemaal geïnstalleerd en ik heb ook een DVS-vergunning aangevraagd", zegt Slootweg die bijna dagelijks met bloemen naar Londen rijdt.
7,5 miljoen euro aan boetes
Hij zocht contact met Transport in Nood, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afhandelen van internationale boetes. En daar meldden zich meer gedupeerden, 120 transporteurs in totaal die samen 10.000 boetes kregen. Een schadepost van 7,5 miljoen euro.
"In het ergste geval kreeg één transportbedrijf 2,5 miljoen euro aan boetes binnen. Die transporteur rijdt continu op London. Hij heeft iedere boete, hoewel de bezwaartermijn verstreken was, aangevochten en alles gewonnen", vertelt Antonio Oliveira, directeur van Transport in Nood.
De individuele boetes van alle gedupeerden aanvechten, wilde Transport in Nood echter niet. "Je moet iedere boete apart registreren en inhoudelijk beargumenteren waarom het niet juist is. Sommige transporteurs hebben drie dozen vol boetes gekregen. Dat gaat ze veel te veel tijd kosten. We willen dat de rechter zich over alle boetes en de werkwijze van EPC uitspreekt."
Huilende transporteurs
Als de boetes niet worden vernietigd, zullen er transportbedrijven omvallen, aldus Oliveira. "De marges in de transportsector zijn niet groot. Ik heb mensen huilend aan de telefoon gekregen. Ze zijn in paniek, willen met spoed langskomen. Dit kan hun faillissement betekenen."
Transport in Nood schakelde een Brits advocatenkantoor in, dat in deze zaak samenwerkt met de Nederlandse advocaat Kevin Vierhout van International Transport and Logistics Attorneys.
Winst maken op boete
"Allereerst hebben transporteurs doordat ze alle boetes ineens kregen geen tijd gehad om hun gedrag te wijzigen of aan de bel te trekken bij onterechte boetes", aldus Vierhout.
Er kloppen meer zaken niet. "Transporteurs krijgen geen mogelijkheid om de boetes in ponden te betalen. Het incassobureau bepaalt zelf de wisselkoers die procenten in hun voordeel is. Dat terwijl je wettelijk altijd in de lokale munteenheid moet kunnen betalen en niet mag verdienen aan boetes."
Geen uitwisseling persoonsgegevens
Ook is het vreemd dat het incassobureau aan de persoonsgegevens van de transporteurs kon komen, zegt Vierhout. "Na de Brexit was er geen akkoord op uitwisseling van die informatie. EPC werkt ook voor Europese bedrijven en instellingen, ze beheren bijvoorbeeld de Franse tolpoorten. Wij denken dat ze hun toegang tot een Europees registratiesysteem hebben misbruikt."
Verder moet het geld op een Duitse rekening gestort worden. "Wie zegt dat dat geld naar Transport for London gaat. Het is allemaal nogal schimmig, zo kwamen er ook boetes vanaf een postadres in Oezbekistan."
700 bekeuringen
Robert van der Zwam van Van der Zwam Transport hoopt dat er snel gerechtigdheid komt. Hij heeft 30 trucks rijden en kreeg 700 bekeuringen voor bijna 8 ton.
"Wij hebben niets fout gedaan. We hebben ons netjes aangemeld voor de milieuzone en betaald en ook de auto's omgebouwd zodat ze aan de veiligheidseisen voldoen. Alle boetes en de aanmaningstermijnen waren al verstreken."
Van der Zwam heeft de meeste boetes nog niet betaald. "Soms ontkwam je er niet aan. Bijvoorbeeld bij gebruik van een gehuurde vrachtwagen. De verhuurder kreeg die boetes dan en hield die automatisch in bij ons."
Betalen is einde bedrijf
Als hij 8 ton moet betalen, is het klaar met zijn bedrijf. "In de transportwereld is de liquiditeit niet groot. Het grootste deel van de boetes betreft bovendien verhogingen en verdere verhogingen."
Een datum voor de rechtszaak, die om praktische redenen in eerste instantie voor tien bedrijven wordt gevoerd, is nog niet bekend.
Euro Parking Collection (EPC), het Engelse incassobureau, reageert niet op vragen van RTL Z. Transport for London laat weten momenteel niet inhoudelijk te willen reageren.