Kosten niet eerlijk verdeeld

Nog steeds geen lange contracten voor veel bezitters zonnepanelen

Door RTL Z··Aangepast:
© Robin UtrechtNog steeds geen lange contracten voor veel bezitters zonnepanelen
RTL

Consumenten met zonnepanelen op het dak kunnen nog steeds geen meerjarig stroomcontract afsluiten bij twee van de drie grote energieaanbieders. Leveranciers zitten in hun maag met de kosten die zij maken als klanten meer opwekken dan ze verbruiken. Ondertussen wordt er reikhalzend uitgekeken naar wat politiek Den Haag besluit.

Sinds de zomer is er veel veranderd voor huishoudens met zonnepanelen op het dak. Bij twee van de grote drie energieleveranciers (Eneco en Essent) en een aantal kleinere spelers kunnen zij geen contracten meer afsluiten voor meer dan een jaar. Bij andere energiebedrijven zijn de terugleververgoedingen flink teruggeschroefd.

Eneco verwachtte in september nog dat er na enkele weken weer driejaarscontracten zouden worden aangeboden aan bezitters van zonnepanelen, maar dat is nog steeds niet het geval. En het kan ook nog wel even op zich laten wachten. Ook bij Essent kun je nog niet terecht voor een driejaarscontract met zonnepanelen.

Zonnepanelen zijn hoofdpijndossier

Leveranciers zitten in hun maag met bezitters van zonnepanelen, omdat zij steeds meer kosten maken voor deze klanten. Kosten die nu worden uitgesmeerd over alle klanten, waardoor mensen zonder zonnepanelen meebetalen aan de voordelen voor klanten mét zonnepanelen.

In feite is het een luxeprobleem, dat ontstaat doordat er steeds meer panelen op de Nederlandse daken liggen. Op zonnige dagen wordt er daardoor geregeld meer stroom opgewekt dan er nodig is. Dat zorgt ervoor dat de stroomprijs steeds vaker enorm daalt (wegens veel aanbod) en soms zelfs negatief is.

Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten
Lees ook

Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten

Klinkt goed, maar het heeft een keerzijde. Aan de ene kant is er de salderingsregeling. Die zorgt ervoor dat mensen met zonnepanelen de stroom die ze hebben geleverd aan het net dit aan het eind van het jaar mogen verrekenen met hun verbruik. Dus stel je levert in het jaar 1000 kilowattuur aan het net, en je verbruikt in een jaar 1000 kilowattuur die je niet zelf opwekt, dan is je rekening 0 euro.

Kosten verdeeld over alle klanten

Ogenschijnlijk niet meer dan eerlijk, maar het probleem is dat je vaak energie aan het net levert als de prijzen heel laag zijn (omdat de zon fel schijnt en iedereen op dat moment levert) en energie verbruikt als de prijzen hoog zijn, als de zon niet schijnt. Via de salderingsregeling betaal je dus voor dure stroom met goedkope stroom.

Eigenlijk schiet de energieleverancier er dan bij in en die kosten worden verdeeld over alle klanten. Niet echt eerlijk.

En dan is er nog de terugleververgoeding, voor mensen die op jaarbasis méér opwekken dan ze verbruiken. Je krijgt dan per kilowattuur die je meer hebt geleverd dan verbruikt een vergoeding. Maar daarvoor geldt hetzelfde: je levert het terug op het moment dat de stroom goedkoop is (of de prijs zelfs negatief), maar krijgt daar wel een vergoeding voor die vaak hoger is dan de marktprijs op dat moment.

Vandebron voorloper

In augustus besloot Vandebron hier paal en perk aan te stellen, door terugleveringskosten te gaan vragen aan klanten. Afhankelijk van hoeveel je op jaarbasis teruglevert aan het net, moet je een vaste vergoeding betalen. Dit om ervoor te zorgen dat de andere klanten niet worden opgezadeld met de extra kosten die de leverancier voor jou maakt.

Die stap hebben Eneco en Essent nog niet gemaakt, maar ze kijken wel naar hoe zij dit probleem gaan tackelen. Als tussenoplossing is gekozen om geen langjarige contracten aan te bieden, zodat de leveranciers niet jarenlang vastzitten aan de relatief dure zonnepanelenbezitters.

Puzzelen

"Om de kosten voor al onze klanten zo laag mogelijk te houden, kunnen nieuwe klanten met zonnepanelen op dit moment geen driejarig contract afsluiten. Vooralsnog blijft deze tijdelijke maatregel in stand", laat een woordvoerder van Essent weten.

Een woordvoerder van Eneco zegt goed te begrijpen waarom Vandebron de stap heeft genomen, maar dat het bedrijf zelf nog bezig is om uit te zoeken hoe het met het probleem om wil gaan. Eerder was dus de verwachting dat dit in 2023 nog zou lukken, maar dat is niet gelukt.

Wachten op de politiek

Hoewel het uiteindelijk een beslissing van Eneco zelf is, zegt het bedrijf wel te kijken naar de politieke ontwikkelingen. Zo is het maar vraag wat het nieuw te vormen kabinet op dit gebied allemaal wil en in februari stemt de Eerste Kamer over het afschaffen van de salderingsregeling. "Dat is wel van belang", aldus Eneco. Ook Essent laat weten 'uiteraard de ontwikkelingen in de markt in de gaten te houden'.

Als die salderingsregeling inderdaad wordt afgeschaft, is in ieder geval een deel van het probleem opgelost.

Vergoeding naar beneden

Bij Vattenfall kunnen klanten met zonnepanelen nog wel terecht voor een meerjarig contract, maar ook dat bedrijf geeft aan wel te zoeken naar manieren om de kosten 'zo eerlijk mogelijk te verdelen'.

Dat betekent overigens niet dat zonnepaneelbezitters bij Vattenfall nu niets merken van de discussie rondom de zonnepanelen. Want net als bij alle andere maatschappijen heeft ook Vattenfall de terugleververgoeding flink teruggeschroefd.

Op 6 februari behandelt de Eerste Kamer  de afbouw van de salderingsregeling.

Lees meer over
VattenfallEnecoEssentVandebronEnergieGroene energieZonne-energieZonnepaneel