Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten
Mensen met zonnepanelen op het dak kunnen bij veel energieleveranciers opeens geen meerjarig contract met vaste prijzen meer afsluiten. Huishoudens zonder zonnepanelen hebben die optie nog wel.
Bij twee van de 'grote drie', Essent en Eneco, kunnen klanten met zonnepanelen op het dak nu niet kiezen voor drie jaar vaste prijzen. Ook bij Oxxio en Energiedirect bestaat die mogelijkheid op dit moment niet. Eénjarige contracten worden nog wel afgesloten.
Tij gekeerd
Het tij voor bezitters van zonnepanelen is behoorlijk gekeerd de afgelopen tijd. Vorige maand maakte Vandebron al bekend dat het een heffing op gaat leggen aan klanten die energie terugleveren aan het net, wat vrijwel iedereen met zonnepanelen doet. Immers, op een zonnige dag kun je nu eenmaal niet altijd alle stroom die je opwekt meteen gebruiken.
Energieleveranciers zitten massaal met die teruggeleverde zonnestroom in de maag. Die onregelmatige toevoer van huishoudens naar het stroomnet, maakt het namelijk moeilijk om het net in balans te houden.
Als er te veel wordt geleverd, moet ergens anders weer een centrale uitgezet worden of minder hard draaien. Daarvoor moet weer een vergoeding worden betaald, en dat kost allemaal bakken met geld. Onbalanskosten, noemen ze dat.
Schrappen 3-jaarscontracten
In plaats van die kosten uit te smeren over alle klanten, besloot Vandebron onlangs om die extra kosten te verhalen op mensen met zonnepanelen. Ook de andere partijen lijken daar nu op voor te sorteren.
Allereerst dus door voorlopig de contracten voor drie jaar te schrappen. "Net als sommige andere aanbieders bieden wij huishoudens met zonnepanelen tijdelijk geen vast contract met een looptijd van drie jaar aan", laat een woordvoerder van Eneco weten.
Het bedrijf onderzoekt nu op welke manier het de toenemende kosten kan gaan verdelen. "Daar wordt nog naar gekeken en is op dit moment nog niet duidelijk."
Essent heeft zelfde probleem
Bij Essent speelt dat probleem ook. "Het is wel vervelend, maar het is nu te onzeker om langdurig zekerheid te bieden aan mensen met zonnepanelen", vertelt een woordvoerder.
Niet alleen de onbalanskosten zijn voor Essent een hoofdbreken. Ook de terugleververgoeding die klanten krijgen die meer energie opwekken in een jaar dan ze verbruiken is een punt van zorg.
Terugleververgoeding
Dat zit zo. Stel: jij verbruikt 1000 kilowattuur in een jaar op momenten dat de zon niet schijnt en je levert op jaarbasis 1500 kilowattuur aan het net, dan streep je die aantallen tegen elkaar weg. Dat heet salderen. Voor de resterende 500 kilowattuur krijg je nog een terugleververgoeding.
Het probleem is volgens Essent dat die terugleververgoeding doorgaans hoger is dan de stroomprijs op het moment dat er daadwerkelijk teruggeleverd wordt. Want als veel mensen tegelijk zonnestroom leveren aan het net, daalt de stroomprijs. Dat kost dus geld. Die kosten worden nu verdeeld onder alle klanten, ook de klanten die geen zonnepanelen hebben.
Lastig voorspellen
Omdat het erg lastig is om op lange termijn te voorspellen hoeveel zonnestroom (en windenergie) er geleverd wordt aan het net, en hoe vaak leveranciers dus te maken hebben met extreem lage of zelfs negatieve stroomprijzen, kan Essent nu geen zekerheid bieden voor een periode van langer dan een jaar, legt de woordvoerder uit.
Hoe lang het gaat duren voor Essent de langjarige contracten weer aan gaat bieden, is nog niet duidelijk. Vattenfall, de grootste energieleverancier van het land, heeft nog geen plannen om meerjarige contracten te beperken voor huishoudens met zonnepanelen, zegt een woordvoerder. Maar ook dat bedrijf herkent het probleem van de stijgende kosten en zoekt 'naar manieren om die kosten zo eerlijk mogelijk te verdelen'.