'Britse boetelawine voor EU-chauffeurs onterecht, data illegaal verkregen'
Honderdduizenden Europese chauffeurs en automobilisten die zich niet hielden aan de milieuregels in Londen, zijn daarvoor onterecht beboet, zeggen verschillende Europese autoriteiten tegen de Britse krant The Guardian. De gegevens voor de boetes, zoals namen en adressen, zijn volgens hen illegaal verzameld.
De Britse overheidsdienst Transport for London (TfL), verantwoordelijk voor het transport en (openbaar) vervoer in de stad, verzamelde via een ingehuurd incassobureau sinds 2021 gegevens om meer dan 320.000 boetes uit te delen aan onder meer Nederlandse transporteurs. Ze hielden zich volgens de dienst niet aan de geldende milieuregels.
Sommige chauffeurs, zoals vrachtwagenchauffeur Reinier Slootweg, werden door TfL bedolven onder een heuse boetelawine. Slootweg kreeg in totaal 364, volgens hem onterechte boetes, goed voor een bedrag van bijna 4 ton. En hij niet alleen: een groep van meer dan honderd Nederlandse chauffeurs maakte gezamenlijk bezwaar. Ook Franse chauffeurs deden dat al.
De boetes volgden onder meer op het niet-registreren van voertuigen en vielen bij velen pas op de mat na het verstrijken van de bezwaartermijn. Ze betroffen bovendien niet alleen bedrijven, die zich specifiek aan de milieuregels moeten houden, maar ook particulieren. De Dienst Wegverkeer in Nederland, de RDW, gaf Nederlanders alvast het advies om hoe dan ook in beroep te gaan.
Volgens het Belgische parlementslid Michael Freilich, die de kwestie tot in detail onderzocht, 'melkt TfL Europese chauffeurs uit', door illegaal en via derden verkregen data te gebruiken om ongerechtvaardigde boetes op te leggen. Volgens Freilich, die de kwestie wil aankaarten bij de Europese Raad, gaat het mogelijk om een van de grootste privacy- en dataschendingen ooit.
Door de brexit kunnen de Engelsen namelijk niet meer zomaar beschikken over persoonsgegevens van Europeanen, zeggen Belgische, Spaanse, Duitse en Nederlandse autoriteiten tegen de Britse krant. Er is geen wettelijke basis voor het delen van de gegevens, tenzij het gaat om strafbare activiteiten, wat niet het geval is bij overtredingen in het kader van milieuzones.
Geen overeenkomst
Het incassobureau van TfL verkreeg de data evengoed, via tussenpersonen in de EU, en zegt zich te houden aan de lokale wetgeving. Zo werden gegevens van Nederlandse chauffeurs via Italiaanse diensten opgevraagd, vond de RDW uit. Hoe dat precies heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht. De dienst zegt zelf geen gegevens te hebben gedeeld.
"We kunnen geen uitspraken doen over of de boetes wel of niet terecht zijn", zegt Thérèse de Vroomen, woordvoerder van de RDW in reactie tegen RTL Nieuws. Wat ze wel kan zeggen: er is geen overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland voor de uitwisseling van gegevens die betrekking hebben op de boetes. Wat dat betekent voor de verdere afloop is nog onduidelijk.