Teloorgang Nedcar compleet: laatste auto van de band vandaag
Het begon met Dafjes, later kwamen Mitsubishi's en Mini's. Het lukte alleen niet om contracten voor andere merken binnen te slepen voor de enige Nederlandse autofabriek: VDL Nedcar. En dus rolt vandaag na bijna 60 jaar de laatste auto van de band in het Limburgse Born.
Het bedrijf had in 2018 nog ruim 7000 mensen in dienst. Daar zijn er nu nog ongeveer 450 van over. De fabriek is nagenoeg ontmanteld.
Hoop op nieuwe opdracht
Toch houdt VDL nog steeds hoop op een doorstart, vandaar dat een klein deel van de medewerkers zijn baan nog heeft. Het bedrijf laat weten dat het in gesprek is met verschillende bedrijven op zoek naar nieuwe opdrachten. In de afgelopen jaren ketsten verschillende deals uiteindelijk af.
En dus rolt vandaag de laatste auto van de band bij het bedrijf. Autofabrikant BMW - eigenaar van het merk Mini - laat de auto's ergens anders maken.
Bijna 60 jaar geschiedenis
De eerste auto's die er gebouwd werden waren van het oer-Hollandse DAF, in het jaar 1968. De fabriek werd onder meer gebouwd om voor werkgelegenheid in de streek te zorgen, om het baanverlies door het sluiten van de mijnen op te vangen.
Tijdens de hoogtijdagen werkten er 9000 mensen en werden er jaarlijks meer dan 200.000 auto's geproduceerd. Volgens VDL werden in totaal bijna zes miljoen voertuigen in elkaar gezet.
Rouwproces
Een van de werknemers, Frits Pieters, heeft er aan heel veel meegewerkt. In 1989 begon hij bij de fabriek in Born, die toen nog Volvo's maakte. Hij ging er een paar jaar tussenuit, maar kwam in 2017 terug bij zijn oude werkliefde. "Een teken dat het goed is", zegt hij daarover. "De sfeer, het werk, de collega's, je bent met een superproduct bezig. Ja... Geweldig."
Des te pijnlijker is het voor Pieters dat het nu voorbij is. Toen het de afgelopen jaren keer op keer niet lukte om een nieuwe klant aan de fabriek te binden, wist hij dat het op zijn einde liep. "Het is een soort rouwproces", dat al dik een jaar geleden begon, omschrijft Pieters het.
Trieste dag
Ook Ed Leunissen, bestuurder bij vakbond CNV, ziet de teloorgang van Nedcar met lede ogen aan. "Het is een trieste dag." De laatste auto's worden nu getest en dan blijft de grote leegte over.
"Dan hebben we hier een blokkendoos staan. Alles is eigenlijk weg, dat is verdrietig."
Weinig scholing
Voor de duizenden mensen die de afgelopen maanden en de komende maanden op straat komen te staan, is het een hard gelag. "Gelukkig is er krapte op de arbeidsmarkt, dat is nog een geluk. Maar toch maak ik me zorgen om bepaalde groepen", zegt Leunissen.
De 55-plussers bijvoorbeeld en een grote groep laagopgeleiden. Mensen die 20 of zelfs 30 jaar hetzelfde hebben gedaan en nu de arbeidsmarkt op komen, zullen het nog behoorlijk lastig krijgen, verwacht hij. "Zij zullen wel opgeleid moeten worden voor die banen."
Makkelijk zal dat niet zijn. "Je doet niet van de ene op de andere dag een knopje om en dan weer verder. Ze verliezen een deel van hun leven."
Mijlpalen in de geschiedenis van de fabriek:
-
1968 - Het Nederlandse merk DAF begint met de productie van personenauto's.
-
1975 - Volvo stapt aan boord. De fabriek wordt omgedoopt van DAF Car BV naar Volvo Car BV.
-
1992 - Mitsubishi wordt mede-eigenaar. De naam wordt gewijzigd naar Nedcar. Er werken dan zo'n 9000 mensen.
-
2004 - De eerste reorganisatie. Volvo stapt uit. Er komt een samenwerking met DaimlerCrysler.
-
2006 - De productie van de Smart Forfour wordt na twee jaar alweer gestaakt.
-
2012 - Mitsubishi kondigt aan te stoppen. Einde dreigt. Veel mensen ontslagen.
-
2013 - VDL neemt de fabriek over.
-
2014 - Deal met BMW over de productie van Mini's.
-
2017 - Ook de BMW X1 wordt in Born gemaakt.
-
2020 - BMW kondigt aan te stoppen in Born.
-
2021 - Gesprekken met onder andere het Amerikaanse Canoo en Rivian lopen op niks uit.
-
2024 - Fabriek in de slaapstand.