'Tabaksfabrikant Philip Morris financiert opening tabaksspeciaalzaken'
Tabaksfabrikant Philip Morris betaalt mee aan het openen van nieuwe tabaksspeciaalzaken. Vanaf juli gaat de verkoop van sigaretten in supermarkten in de ban en daar springen winkeliers met 'royale steun' van de tabaksfabrikant op in.
Dat blijkt uit onderzoek van vaksite Distrifood. De winkeliers, in veel gevallen supermarktondernemers, openen veelal tabakszaken in de buurt van supermarkten.
'Hier is een mooie winkel'
"Philip Morris verkoopt hun concept nu een beetje als: hier heb je een hele mooie winkel, je hoeft alleen je voorraad te regelen en je kunt beginnen", zegt een eigenaar van een tabakszaak tegen Distrifood.
Er zou worden gewerkt met vijfjarige contracten en medewerkers van de tabaksreus zouden zelfs in de winkel staan voor advies aan klanten.
'Rookvrije toekomst'
Philip Morris laat in een reactie aan RTL Nieuws weten te willen werken aan een 'rookvrije toekomst'. "Met ondernemers die onze toekomstvisie delen, werken wij graag samen", aldus het bedrijf dat verder niet ingaat op vragen.
Volgens de woordvoerder zullen veel rokers door het verkoopverbod op zoek gaan naar alternatieven. De speciaalzaak biedt een omgeving "waar alleen producten aan meerderjarigen worden verkocht en waar volwassen rokers ook kunnen worden geïnformeerd over betere keuzes dan sigaretten of shag."
Een wet verbiedt per 1 juli alle supermarkten in Nederland om nog (e-)sigaretten te verkopen. Het doel is om het aantal verkooppunten flink terug te dringen. Verschillende supermarkten stopten in de aanloop naar het verbod al met de verkoop.
Kansen
Maar waar de super stopt, profiteren andere verkopers, zoals benzinestations en tabaksspeciaalzaken. Philip-Morris-topman Albert Sánchez gaf recent te kennen dat hij het jammer vindt dat de verkoop in supermarkten stopt, maar dat hij daarin ook kansen ziet.
Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid zegt "teleurgesteld" te zijn dat "sommige marktpartijen in het gat springen."
'Definitie van reclame?'
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zegt geen specifieke kennis te hebben over de praktijken van Philip Morris. Wel bekijkt de instantie, meer in het algemeen, of steun van tabaksfabrikanten bij het opzetten van een speciaalzaak 'valt onder de definitie van reclame' of dat een reclameverbod geldt.
Eerder oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), in andere tabakszaken, dat het reclameverbod te ruim is uitgelegd en boetes hiervoor daarom onrechtmatig zijn opgelegd.