Spelletjes op LinkedIn: gaat de netwerksite Facebook achterna?
Even online een spelletje spelen. Het kan straks op LinkedIn, dat op die manier mensen hoopt te verleiden om meer tijd door te brengen op het zakelijk sociale medium. Zitten de gebruikers wel te wachten op plezier op een zakelijke website? Experts hebben zo hun twijfels.
LinkedIn werkt aan verschillende spellen met namen als Queens, Inference en Crossclimb, meldt het Amerikaanse TechCrunch. Onduidelijk is wat voor games dat precies zijn.
"We experimenteren met het toevoegen van puzzelspellen binnen LinkedIn om een beetje plezier te creëren, relaties te verdiepen en gesprekken aan te wakkeren", zegt een woordvoerder van LinkedIn tegen TechCrunch.
Onderlinge competitie
Een lanceerdatum is nog niet bekend. Webdevelopers zagen aan de programmeercode dat LinkedIn met de games bezig is. Volgens één van de developers is het de bedoeling dat deelnemers aan de games ook direct hun score kunnen delen, waardoor bedrijven onderling een competitie kunnen starten.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Corinne Keijzer, auteur van het boek 400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts, valt van verbazing bijna van haar stoel als ze hoort dat LinkedIn met games experimenteert.
Verbazing over plannen
"LinkedIn baalt er juist van dat het langzaam verandert van zakelijk sociaal medium in een medium als Facebook. Ze hebben recentelijk het algoritme al aangepast zodat persoonlijke verhalen minder snel breed gedeeld worden", vertelt Keijzer.
Sinds de coronacrisis wemelt het van verhalen over overleden oma's, zwangerschappen en bruiloften op de netwerksite, constateert Keijzer. "Mensen misten het praatje op kantoor en begonnen de informatie die normaal bij de koffieautomaat werd uitgewisseld, op LinkedIn te delen."
De gemiddelde gebruiker baalt daar echter van, aldus Keijzer. Die wil het zakelijk houden. LinkedIn wijzigde daarom vorig jaar het algoritme. Voorheen kwam een bericht dat gedeeld werd of dat een like kreeg, al snel in de tweede of derde kring van connecties terecht.
Interesse voorop
"Door het nieuwe algoritme komt een bericht dat niets met werk te maken heeft, voortaan niet verder dan eerstegraads connecties", legt Keijzer uit.
LinkedIn zou dit nog meer willen stimuleren. Het bedrijf kijkt op basis van cv en eerder gedrag op de netwerksite waar iemands zakelijke interesses liggen. "Posts die bij die interesses liggen, krijg je dan eerder te zien, ook als het oude berichten zijn."
Lastig voor werkgevers
Dat LinkedIn nu games aan wil bieden, noemt Keijzer verbijsterend. "Het past niet binnen het beleid. Ze zeggen altijd dat ze niet voor massa en clicks gaan. En ook voor werkgevers is het niet fijn als werknemers overdag gaan gamen. Want veel bedrijven verbieden het gebruik van Facebook maar staan LinkedIn wel toe."
Keijzer vindt het sowieso jammer dat LinkedIn steeds meer op Facebook gaat lijken. "Maar daar zijn twee kampen in, merk ik bij de trainingen die ik geef. Ondernemers vinden vaak dat je heel persoonlijk moet zijn en je menselijke kant moet tonen. Recruiters willen het vaak zakelijker houden."
Haar advies: de mens tonen mag, maar houd het zakelijk. "Dus geen berichten over je overleden oma of over een aanstaand huwelijk. Je kan wel melden dat je een slechte dag hebt, omdat drie offertes zijn afgeketst. Of dat je nee hebt gezegd tegen een opdrachtgever, omdat jullie elkaar niet aanvoelen. Dan laat je toch iets van jezelf zien, op een zakelijke manier."
Games zeggen iets over persoonlijkheid
Moet LinkedIn dan maar snel stoppen met het game-experiment? Lidewey van der Sluis, hoogleraar strategisch talentmanagement en organisatorisch leiderschap aan Nyenrode Business Universiteit, kijkt er anders naar.
"Werkgevers willen ook graag weten met wat voor soort persoon ze in zee gaan. Hoe meer ze weten van een kandidaat, des te beter. Daar kan de uitslag van games bij helpen", zegt Van der Sluis.
Voor werknemers die minder goed scoren met de games, is het minder fijn, aldus Van der Sluis. "Je wilt jezelf in een positief daglicht zetten. Iedereen kijkt mee. Werkgevers weten ook dat je je beter presenteert dan je bent. Het is niet fijn als anderen zien dat je slecht scoort bij een game. Niet voor niets melden we vaak ook alleen onze successen op LinkedIn."
Verschil tussen manager en net afgestudeerde
Net als Keijzer ziet Van der Sluis dat mensen steeds vaker persoonlijke verhalen plaatsen op LinkedIn. Het ligt volgens haar aan de functie of je dit wel of niet moet doen.
"Het algemene inzicht bij recruiters: hoe verantwoordelijker de functie van iemand, des te professioneler je je moet gedragen. Dus als manager moet je geen persoonlijke verhalen plaatsen. Dan laat je je als mens te veel zien. Maar iemand die aan het begin van zijn loopbaan staat, mag het best doen", zegt Van der Sluis.